V Sloveniji je mogoče opraviti vozniški izpit za 13 različnih kategorij: motor, avto, tovornjak, avtobus ... Nekatere kategorije so takšne, da sme imetnik, ko opravi izpit, upravljati vozila, ki sodijo v drugo "nižjo" kategorijo - na primer pri opravljenem izpitu B kategorije (avto) ta velja tudi za AM (moped) ali G (delovni stroj in motokultivator).
Tri najmanj zaželene kategorije
Uradna statistika glede uspešnosti kandidatov za vozniški izpit v Sloveniji pa pove, da je za tri kategorije izpitov zanimanje izredno majhno.
V kategoriji B1 so lani praktični izpit v vsem letu in na območju celotne države opravljali zgolj trije kandidati. V teoriji za B1 so bili uspešni štirje kandidati, poskusov je bilo šest.
V kategoriji C1 je bil praktični del izpita uspešno opravljen v dveh od treh poskusov, za teorijo pa se je lani prijavil samo en kandidat in ga tudi uspešno opravil.
Kot kategorijo D1 pa je v vozniška dovoljenja lani vpisalo devet kandidatov, trije poskusi so bili neuspešni.
Za primerjavo, praktični del izpita B kategorije je leta 2023 uspešno opravilo skoraj 23 tisoč kandidatov, izpit A kategorije za motor (brez omejitev) skoraj dva tisoč kandidatov, za C kategorijo oziroma tovornjak pa dobrih 1.300 kandidatov.
Kaj so sploh kategorije B1, C1 in D1?
V kategorijo B1 spadajo štirikolesa. Izpit smejo opravljati že kandidati, ki so dopolnili 16 let. Med štirikolesa spadajo tista motorna vozila, ki imajo štiri simetrično nameščena kolesa in pri katerih masa ne presega 400 kilogramov, če so namenjena prevozu ljudi, ali 550 kilogramov, če so namenjena prevozu blaga. Nazivna moč je omejena na največ 15 kW.
Postopek opravljanja je podoben kot pri kategoriji A1, torej sta potrebna zdravniški pregled in tečaj prve pomoči, izpit je sestavljen in teoretičnega in praktičnega dela. Zakon dovoljuje možnost, da kandidat vožnjo opravlja na lastnem vozilu. Vsi, ki opravijo izpit kategorije B, poleg drugih avtomatsko pridobijo tudi kategorijo B1.
Kategorija C1 je vmesna kategorija med B in C. Imetnik lahko upravlja motorna vozila, katerih največja skupna masa je nad 3.500 kilogramov in ne presega 7.500 kilogramov. Gre predvsem za težje kombije oziroma lahke tovornjake, sedežev je lahko poleg voznikovega največ osem. Kdor opravi izpit kategorije C1, avtomatsko pridobi tudi kategorije AM, B1, B in G.
Izpit je mogoče pridobiti s polnoletnostjo. Kot omenjeno, je za kategorijo C1 zelo malo zanimanja, teoretični del izpita je lani opravljal samo en kandidat. Po drugi strani pa je prav ta kategorija zelo na prepihu, predlog Evropske komisije glede spremenjene uredbe o vozniških dovoljenjih predvideva, da bi mejo, s katero je mogoče še voziti z B kategorijo, dvignili nad 4.000 kilogramov.
Kategorija D1 prav tako sodi med zelo obrobne. Vanjo spadajo motorna vozila za prevoz oseb, ki imajo poleg sedeža za voznika največ 16 sedežev, njihova največja dolžina pa ne presega osmih metrov. S kategorijo D1 je mogoče voziti tudi cestni turistični vlak. Dovoljenje vključuje tudi dovoljenje za vožnjo vozil kategorije AM, B1, B in G. Lani je teoretični izpit uspešno opravilo devet kandidatov, devet od skupaj 12 poskusov pa je bilo uspešnih tudi na praktičnem delu.
Kategorije lahko določa in spreminja le EU
Tudi če je zanimanje za B1, D1 in C1 tako majhno, pa mora država še naprej omogočati njihovo opravljanje, saj kategorije opredeljuje direktiva EU 2006/126/ES, ki so jo v državne zakonodaje sprejele vse članice EU in jih medsebojno priznavajo.
Članice imajo sicer možnost prilagajanja pri določenih lastnih rešitvah, ki pa veljajo samo na ozemlju članice. Posebni primeri so v vozniškem dovoljenju vpisani pod posebno oznako oziroma opombo ob matični kategoriji. Takšen je primer kode 125 za vožnjo motorjev kategorije A1 z izpitom kategorije B, če voznik opravi predpisano izobraževanje.
Ali je kakšna kategorija za kolo z elektromotorjem?