Krč, ki se je pojavil zaradi znanih težav s polprevodniki pojavil z dobavo novih vozil, ki jih je veliko manj kot pred pandemijo, okrepil pa še z vojno v Ukrajini in pomanjkanjem sestavnih komponent za nova vozila, se je močno odrazil tudi na trgu rabljenih vozil.
Cene rabljenim so močno poskočile, izbira, predvsem mlajših rabljenih vozil pa je zelo šibka. Kakšno je stanje po prvih šestih mesecih leta smo ugotavljali skupaj z uvoznikom rabljenih vozil iz tujine, specializiranim za dražje znamke, Markom Ferlinom, direktorjem podjetja Odkrit nakup, AMZS-jem, kjer upravljajo s spletno stranjo za prodajo preverjenih rabljenih vozil DoberAvto, Gašperjem Picljem, direktorjem podjetja Autopoint, kjer se ukvarjajo s spletnimi dražbami rabljenih vozil in Rokom Florjancem, vodjo prodaje rabljenih vozil pri Porsche Inter Auto.
Primanjkuje na milijone avtomobilov
Po oceni Piclja iz Autopointa je prvo polovico leta zaznamovalo pomanjkanje rabljenih vozil, posledično pa nadaljevanje rasti cen. Vse to je le posledica pomanjkanje dobav novih vozil, ocenjuje in dodaja širšo sliko o dogajanju na trgu EU, saj je slovenski trg rabljenih vozil močno odvisen od nabave vozil v Evropi, ki se potem uvozijo. »Trg novih vozil v Evropi je bil leta 2021 velik 11,75 milijona vozil, leto prej pa 11,95 milijona vozil. To je 26 % manj, kot je bil velik trg pred krizami, ki so Evropo prizadele v zadnjih letih – predvsem v primerjavi z leti med 2016 in 2019. To pomeni, da nam vsako leto "primanjkuje" okrog štiri milijone rabljenih vozil. Za leto 2022 so nekatere napovedi, da bo trg novih vozil padel celo pod 10 milijonov, kar pomeni še večje pomanjkanje rabljenih vozil v prihodnjih letih.«
»Ta primanjkljaj se nadaljuje tudi v letu 2022, tako da bo ponudba rabljenih vozil tudi v prihodnje premajhna. Posledično bodo cene rastle, kupci pa bodo pripravljeni odšteti višje vsote denarja za dobro ohranjena in dobro opremljena rabljena vozila z malo kilometrov in znano zgodovino vozila,« še dodaja Picelj.
Avti se zadnje desetletje neprestano dražijo
S tem se strinjajo tudi pri spletnem prodajalcu DoberAvto. Urednik portala Peter Kavčič pravi, da je trenutna geopolitična situacija razmere na trgu le še zaostrila, s poudarkom, da se je avtomobilska industrija že v letih pred epidemijo covida-19 soočala z izzivi transformacije, zlasti na področju elektrifikacije in digitalizacije, kar je že samo po sebi za kupce prinašalo določeno mero negotovosti in večje dileme, kakšen avto izbrati. »Pred velik izziv pa je tako države članice Evropske unije kot industrijo in potrošnika postavila tudi nedavna odločitev Evropskega parlamenta, da bo po letu 2035 dovoljena le prodaja novih avtomobilov in lahkih dostavnikov brez izpustov škodljivih plinov,« pravi Kavčič, ob tem pa v AMZS menijo, da težave v dobaviteljskih verigah, ki so v veliki meri posledica epidemije covida-19, še nekaj časa ne bodo odpravljene, in da se čakalne dobe za nove avtomobile še ne bodo zmanjševale.
»V zadnjih mesecih smo večkrat izpostavili, da se bo treba tako s čakanjem na nov avto kot z rastjo cen – sprijazniti. Pričakovanja, da naj bi se cene v prihodnosti ob normalizirani dobavi znižale, se po našem mnenju ne bodo uresničila. Avti se namreč dražijo že zadnjih deset let in se bodo tudi v prihodnje, ne glede na dobave. To vse bolj velja tudi za rabljena vozila.«
V AMZS izpostavljajo še svojo analizo prodaje osebnih avtomobilov na slovenskem trgu v letu 2021, narejeno na osnovi podatkov Sekcije za osebna motorna vozila pri Trgovinski zbornici Slovenije, ki kaže, da si prodaja novih osebnih avtomobilov (prodanih jih je bilo 53.988) še ni opomogla od posledic epidemije covida-19. Če številke za leto 2021 primerjamo z rekordno prodajo osebnih vozil v tem stoletju, kar je bilo leta 2018, ko so trgovci v Sloveniji prodali 72.835 osebnih avtomobilov, ugotovimo, da je bila lani prodaja manjša za nekaj manj kot 19.000 avtomobilov oziroma za skoraj 26 odstotkov. »Pomanjkanje oziroma daljši dobavni roki za nove avtomobile, pri čemer je tržna logika ponudbe in povpraševanja prinesla še nadaljnjo rast cen avtomobilov, so vplivali tudi na dogajanje na trgu rabljenih vozil, pri katerih so cene v minulem letu prav tako poskočile, poleg tega pa je zaradi manjše prodaje novih avtomobilov v letih 2020 in 2021 sedaj na trgu manko malo rabljenih avtomobilov,« odgovarjajo v AMZS.
Najbolj se dražijo malo rabljeni
Rok Florjanc, vodja prodaje rabljenih vozil pri Porsche Inter Auto, pravi, da tudi sami še vedno zaznavajo problematiko dobave novih vozil, zato je povpraševanje po rabljenih vozilih veliko. Zato pa je dobra novica, da se je pri njih ponudba izbire rabljenih vozil izboljšala. »V Sloveniji še vedno primanjkujejo vozila iz segmenta 1A, vozila stara do dveh let, torej iz kategorije malo rabljena vozila,« pravi Florjanc, ki dodaja, da so se v prvi polovici leta najbolj zvišale cene prav vozilom starosti do dveh let (segment 1A), najmanj pa starejšim od štirih let (segment 2 in tudi 3).
V Nemčiji se ponudba rabljenih povečuje
Marko Ferlin, ki se ukvarja z uvoz vozil iz Nemčije preko storitve narociavto.si, dogajanje na trgu rabljenih vozil na začetku leta povezuje s strahom pred koronavirusom in preventivnimi ukrepi, ki so povečevali negotovost in je bilo zato manj povpraševanja po avtomobilih. »Ko pa je prihajalo do večjega povpraševanja, ga je bilo težko obdelati, saj so bile bolniške prisotne tudi pri prodajalcih vozil. Ko se je sprostil PCT pogoj, je za nekaj dni posijala luč, ki pa je hitro ugasnila z vojno napovedjo Ukrajini. Ta je imela letos za zdaj največji vpliv na trg rabljenih vozil. Veliko je bilo strahu, kaj vojna prinaša in, ali bo prišla tudi k nam. V zadnjih dveh mesecih so ljudje spoznali, da neposredne nevarnosti za Slovenijo ni, tako, da se je povpraševanje povečalo. Tudi ljudje so se že "sprijaznili", da so cene avtomobilom narasle (in še naraščajo). Tisti, ki želijo avto, več ne čakajo in se raje odločijo za nakup prej, saj so se naučili, da čakanje ne prinaša nižjih cen.«
Tudi ponudba pri uvoženih avtomobilih se je izboljšala. Ferlin pojasnjuje: »Že samo podatek, da je imel konec leta 2021 mobile.de na voljo vsak dan milijon vozil, letos pa je ta številka že več kot 1,2 milijona, pove veliko. Še vedno nismo niti približno tam, kjer smo bili pred koronavirusom, a se stanje izboljšuje. Ferlin dodaja, da se je tistim vozilom, ki jih najbolj primanjkuje, tudi najbolj povečala cena. »Na nove VW golfe se v Sloveniji čaka tudi 18 mesecev, tako da malo rabljenih hitro zmanjkuje. Enako se dogaja z električnimi vozili, predvsem vozili kot so mustang mach-E, tesla model 3 in Y itd. Po omenjenih vozilih pri narociavto.si opažamo največ povečanja povpraševanja.«
Ukrajinci bodo množično povpraševali po rabljenih vozilih
Ferlin težje komentira rast cen, saj je bila lani v enakem času pri nas unikatna situacija, cene na slovenskem trgu so padle zaradi novega DMV, letos pa so cene že v tujini rahlo višje. Na splošno ocenjuje, da so cene višje med 3 in 7 %, odvisno od znamke ter razreda avtomobila. Cene so se bolj dvignile pri najcenejših, najpogostejših avtomobilih, tistih, ki se ji kupujejo masovno. Za svoje flote jih kupujejo tudi večja podjetja. Pri srednjem in višjem razredu je bilo povišanje cen prisotno, a nižje, ocenjuje sogovornik, ki še svetuje, da ne odlašajte z nakupom.
Picelj iz Autopointa je postregel z bolj natančnimi podatki o cenah. »Podatki kažejo, da je bila povprečna cena rabljenega vozila maja 2022 28 % višja kot maja 2021. Pri nekaterih najbolj iskanih vozilih, recimo družinskih enoprostorcih, se je cena dvignila za celo med 50 in 60 %.« Picelj za drugo polovico leta v primeru, da se vojna v Ukrajini ne zaostri, ne napoveduje nič novega. »V primeru zaostrovanja vojnih razmer, povečanja cen goriv, visoke inflacije, povečevanja obrestnih mer, pa se bo to zagotovo poznalo pri povpraševanju po rabljenih vozilih. Ljudje bodo bolj previdni in verjetno prestavili nakup vozila na kako kasnejše obdobje. Če bodo šle stvari v drugo, bolj pozitivno smer, torej zmanjšanje napetosti v Ukrajini in odpravljanje vojnih razmer, bo v Ukrajini močno primanjkovalo vozil. Tam je bilo pred vojno registriranih 10 milijonov vozil in lahko si predstavljate, koliko je bilo do sedaj uničenih. Le te bo treba nekako nadomestiti. Ob takem scenariju, bodo razmere na trgu rabljenih vozil še nekaj časa zanimive. Pomanjkanje vozil ter rast cen bomo še naprej občutili tudi pri nas.«
Pri Porsche Inter Auto so pojasnili, da se cene vozil prilagajajo ravni povpraševanja: »Prepričani smo, da se bo vzorec prodaje iz preteklih let vrnil na isto raven,« zaključuje Florjanc.
Ponavadi je tako: ko jaz prodajam so cene nizke, ko kupujem pa visoke. Se pravi, da so trgovci požrešni. Ko ti vzamejo avto v račun jim ni dovolj zaslužek 1000€, ampak stremijo k zaslužku parih jurjev pri eni stranki. Nateguni… ...prikaži več slovenski, mi pa norci, ki se jim pustimo natepavat.
V SLO se že zdaj vozijo takšna prestižna vozila Ukrajincev, ki si jih delavski razred ne more privoščiti. Toliko o vojni in revežih.
Leon, kateri so sedaj dražji od novih, leta 76 sem dal za bmw 7000 Dem, danes pa je vreden 8000 Eurov, si to mislil, pri novejših pa cena avta samo še pada, bmw nov 70000 Evrov je po nekaj letih… ...prikaži večh uporabe vreden samo še 12-15000 Eurov, ti ki se voziš v 30 let starem Wartburgu, nimaš pojma o trgu in cenah vozil, ……