Čeprav je cestni promet na naših cestah v času epidemije zelo upadel, številni še vedno vsakodnevno uporabljajo avtomobile za prevoz v službo, trgovine in po drugih opravkih. Razni dostavniki so nepogrešljivi za delo različnih dostavnih služb in obrtnikov, ki smejo opravljati posel. In tudi v teh časih se vozila lahko okvarijo na način, da nujno potrebujejo popravilo. A ogromno pooblaščenih in nepooblaščenih serviserjev je marca ob razglasu epidemije zaradi nerentabilnosti popolnoma zaprla svoja vrata, saj vladni odlok pravi, da so na vozilih dovoljeni samo še nujni vzdrževalni posegi. Menjava olja to ni, je pa odpoved zavor ali motorja.
Zaživela je spletna stran Delavnice.si, ki je pravzaprav zemljevid vseh odprtih servisnih delavnic. Lastnik vozila lahko, kjerkoli že v Sloveniji živi, tako na enostaven način poišče nujno pomoč. Za idejo, ki se bo še razvijala, stoji ekipa GMT s tehničnim inštruktorjem Avto Akademije Primožem Rožnikom. Zaupal nam je nekaj več podrobnosti, tudi o tem.
Od kje ideja za Delavnice.si?
V kolektivu smo opazili, da se na trgu trenutno pojavlja veliko vprašanj voznikov kje se sploh lahko opravljajo nujna popravila vozil in katere delavnice trenutno delujejo. Prav tako pa te delavnice potrebujejo neko mesto kjer potencialne iskalce storitev lahko obvestijo o svoji ponudbi. V odgovor na to smo z našo informacijsko službo razvili in postavili spletno stičišče Delavnice.si, ki se vseskozi posodablja in nadgrajuje. Med drugim jo bomo nadgradili z določenimi nasveti za serviserje in voznike vozil, ki so vezani na trenutno obdobje covida-19.
So vključeni tako neodvisni kot pooblaščeni servisi oz. kaj je pogoj da se servis pojavi na zemljevidu?
V to spletno stičišče se lahko vključijo prav vsi registrirani avtoserviserji, ki v teh časih opravljajo storitve nujnega vzdrževanja vozil.
Spletna stran Delavnice.si je stara šele par dni in je v tem kratkem času že doživela krepek porast vpisa avtomehaničnih delavnic, ki obratujejo. Nekatera območja so se odzvala hitreje, druga se še bodo. Je pa v osrednjeslovenski regiji zagotovo večja koncentracija podjetij, kjer zaposleni lahko delajo od doma in se posledično ne potrebujejo vozit v službo ter je s tem povezano tudi manjše povpraševanje in ponudba storitev. Bo pa slika že v naslednjih dneh najbrž drugačna, saj se tudi razmere vseskozi spreminjajo.
"Med nujna popravila pa spadajo na primer zamenjave delov zavornega sistema, podvozja, uničenih pnevmatik in platišč, zamenjave delov motorja in prenosa, ki onemogočajo normalno delovanje pogonskega sklopa, žarnic ter tudi brisalcev vetrobranskega stekla."
Primož Rožnik
Katere storitve je mogoče v tem času opraviti na servisih, katere morajo počakati? Kje je sploh ločnica med nujno in nenujno storitvijo?
Na servisih je trenutno dovoljeno opravljati vsa nujna popravila vozil brez katerih bi bila varnost vozil in udeležencev v prometu ogrožena oziroma vožnja z njimi sploh ne bi bila mogoča. V to ne spada redno vzdrževanje z zamenjavo olja motorja, menjava zimskih pnevmatik za letne, odprava manjših napak v delovanju motorja ali sistemov, ki niso neposredno povezani z varnostjo vožnje, odprava manjših poškodb karoserije, in podobno.
Med nujna popravila pa spadajo na primer zamenjave delov zavornega sistema, podvozja, uničenih pnevmatik in platišč, zamenjave delov motorja in prenosa, ki onemogočajo normalno delovanje pogonskega sklopa, žarnic ter tudi brisalcev vetrobranskega stekla.
Ali lahko danes serviser že opravi diagnostiko in odpravi kakšno napako tudi na daljavo?
Nepooblaščeni serviserji praviloma ne morejo diagnosticirati vozil na daljavo, saj za to v večini primerov nimajo urejenih dostopov do podatkov telematike iz novejših vozil. Obstajajo nekateri vmesniki, ki to storitev omogočajo, a je tudi širše po Evropi in svetu to bolj slabo razširjeno. Največ se ta storitev uporablja pri večjih voznih parkih podjetij, ki se ukvarjajo s transportom ali s financiranjem nakupa vozil in njihove izposoje.
Pooblaščeni serviserji imajo boljši in širši dostop do podatkov telematike vozila preko njihovih OES protokolov, saj praviloma vsa novejša vozila tekom vožnje v časovnih presledkih pošiljajo pakete teh podatkov v matične tovarne. Trenutno pa odpravljanje napak na vozilih preko oddaljenega dostopa večinoma še ni omogočeno, saj je komunikacija omejena na pridobivanje podatkov iz vozila. Pretok informacij v vozilo pa se zakonsko poizkuša urediti v smeri, da ne bo med takimi posegi ogrožena varnost vozil in udeležencev v prometu.
V teh dneh vidimo, kaj bi bile lahko prednosti servisnega dostopa do vozil na daljavo. Mislite, da bo to tudi lahko ena od posledic koronavirusa, torej hitrejši razvoj diagnostičnih in servisnih rešitev brez obiska delavnic? To denimo že zelo dejavno prakticira znamka Tesla ...
Infrastruktura vozil in telekomunikacij s tehničnega vidika to sedaj že omogočata, a je z varnostnega vidika in vidika zakonodaje potrebno še veliko doreči. In te postopke zna trenutna situacija v prihodnosti pospešiti. Zavedati pa se je treba, da se večino mehanskih okvar vseeno ne da odpraviti na daljavo.