Avto > Iz druge roke
1850 ogledov

Rally legenda praznuje abrahama

lancia stratos
1/13
Lancia
Letos praznuje abrahama eden najbolj markantnih in tudi športu skoraj ekskluzivno namenjenih rally avtomobilov, lancia stratos HF.

V zgodnjih sedemdesetih letih preteklega stoletja je mednarodni rally postajal vse bolj profesionalen in tovarniške ekipe so se na tekmovanjih vse pogosteje pojavljale s tej disciplini neposredno prirejenimi avtomobili.

Brane Küzmič, renault 5 turbo (renault 5 alpine, BMW 2200ti) LEGENDA Avto Drugi so se v Beograd peljali z vlakom, Küzmič pa z avtom

lancia stratos | Avtor: Lancia Lancia

Eden takšnih, verjetno najbolj namenski rally avtomobil v zgodovini tega športa nasploh, saj se je v civilnih različicah pojavilo le minimalno potrebno število vozil, je bila tudi lancia stratos HF.

galerija Avto Športni avtomobili iz osemdesetih

Vesoljska študija

Tekmovalna lancia stratos se je zgledovala po študiji stratos zero, ki jo je italijanski avtomobilski oblikovalec Nuccio Bertone leta 1970 razstavil na avtomobilskem salonu v Torinu. Vendar pa dirkalni avtomobil z njo ni imel skupnega skoraj nič razen imena in zelo osnovnih oblikovnih linij. Bertone in njegov domiselni oblikovalec Marcello Gandini sta namreč v želji po oblikovalski pogodbi z Lancio, ki jo je ravno tedaj kupil Fiat, zanjo razvila futuristično salonsko študijo.

Gandini, ki je sicer sodeloval tudi pri oblikovanju lamborghinija miure in številnih drugih avtomobilov, ki so ustvarjali avtomobilsko zgodovino, je študijo zasnoval na lancii fulvii 1,6 HF, ki jo je v ta namen kupil Bertone.

bertone stratos zero | Avtor: Bertone Bertone

Pri tem je šel tako daleč, da je zavrgel skoraj vso izvirno fulvio, razen samega motorja, menjalnika in nekaterih komponent podvozja. Tik pred koncem razvoja je bila študija tudi še brez imena. Šele v zadnjem trenutku se ga je domislil Gandinijev kolega, ki je videl napis na nekem letalskem modelčku v Bertonejevi delavnici.

škoda fabia RE-X1 kreisel, električni dirkalnik Škoda presenetila Avto Takšna je električna prihodnost rallyja

Skladnost interesov

Študija je na torinskem avtomobilskem salonu sicer vse navdušila, potem pa je bilo o njej vse tiho. Bertone je bil zato zelo presenečen, ko ga je vodstvo Lancie čez nekaj mesecev povabilo k sodelovanju.

Ugo Gobatto, prvi direktor Lancie po pripojitvi Fiatu, si je zelo prizadeval za uveljavitev ugleda njegovega podjetja, zato se je precej navdušil za Bertonejevo kompaktno študijo futurističnega sanjskega avtomobila. Gobatta je poleg tega vodja Lanciine športne ekipe Cesare Fiorio nagovarjal, naj jim podaljša dovoljenje za nastope na avtomobilskih rallyjih.

lancia stratos | Avtor: Lancia Lancia

Ob pogledu na študijo stratos sta se domislila, da bi jo lahko prilagodili pravilom o mednarodnih homologacijah in jo razvili v  serijski dirkalni avtomobil. Za pridobitev homologacije pa so morali najprej izdelati vsaj 400 »civilnih« različic stratosa.

Berlingo Avto Berlingo, kakršnega zagotovo še ne poznate

Ko sta se Gobatto in Fiorio končno sporazumela, kaj želita, sta Bertoneju naročila, naj jima razvije avtomobil kompaktnih mer in s kratko medosno razdaljo, ki bi v potniški kabini moral imeti dovolj prostora za voznika in sovoznika ter običajne pripomočke vključno s čeladami. Pričakovala sta tudi veliko moči, kar najmanjšo maso ter popolnoma nastavljivo podvozje, ki bi avtomobilu omogočalo čim boljšo vodljivost.

lancia stratos | Avtor: Lancia Lancia

Ko se je Gandini avtomobilu posvečal za risalno mizo, sta Fiorio in Gobatto iskala motor. Pravega sta našla v Ferrarijevem 190-'konjskem' dinu V6. Ferrari svojih motorjev načeloma ni hotel prodajati drugim. Ker pa je bil tedaj, podobno kot Lancia, že v polovični lasti Fiata, s katerim je tudi sodeloval pri razvoju tega motorja, je popustil. Lancii je končno prodal nekaj več kot 400 motorjev in menjalnikov in koncept stratosa je bil s tem dorečen.

Vladimir Stankovič, GHD Skradin Avto Slovenec s formulo drvel po Skradinu

Uspeh pod Munarijevo taktirko

Dobro leto po predstavitvi Bertonejeve študije so na torinskem avtomobilskem salonu že predstavili prvi prototip dejanskega stratosa in čeprav ta še ni bil pripravljen za tekmovanja, so bili obeti veliki.

Lancia stratos HF se je na dirkah prvič pojavila leta 1972. Tedaj je nastopila še kot prototip, saj Lancia še ni prodala nabora 400 civilnih različic. Ko so bili konec leta 1973 končno prodani vsi potrebni serijski avtomobili, so jo končno homologirali tudi za svetovno prvenstvo v rallyju in zmagoviti pohod se je lahko začel.

lancia stratos | Avtor: Lancia Lancia

Leta 1974 je lancia stratos zmagala na zadnji dirki Targa Fiorio, potem štirikrat zapovrstjo osvojila rally Monte Carlo, zmagovala pa je tudi na številnih drugih avtomobilskih dirkah. Pod taktirko Lanciinega tovarniškega voznika Sandra Munarija je avtomobil osvojil svetovna prvenstva v rallyju za leta 1974, 1975 in 1976 in morebiti bi jih še več, če se pri Fiatu tedaj ne bi odločili, da bodo rallyjevske zadolžitve v bodoče zaupali fiatu 131 abarthu. Lancia stratos je v zasebni ekipi Chardonnet svoj zadnji rally Monte Carlo namreč osvojila leta 1979, še leta 1981 pa se je uspešno udejstvovala tudi na rallyju po Korziki.

Toyota Yaris GR Avto "To se mi je zgodilo le dvakrat do zdaj"

Uvrstitev med večne legende

Razvoj popolnoma tekmovalnega avtomobila se je Lancii torej več kot izplačal, saj je stratos na avtomobilskih dirkah kraljeval skoraj vse desetletje, in to ob dejstvu, da se njegovemu razvoju skoraj niso več posvečali.

lancia stratos | Avtor: Lancia Lancia

Edine večje izboljšave so bile namreč le še vgradnja štirih ventilov na motorni valj ter povečanje moči na 250 ter končno na 295 'konjev'. Izdelali so sicer tudi različico s turbinsko polnjenim 560-'konjskim' motorjem, ki pa ni bila preveč uspešna.

Slovenija Offroad 2022 Avto Vrnitev najbolj blatne slovenske dirke

Rallyjevske lancie stratos HF so se končno uvrstile med večne legende avtomobilskega športa, nič manj zanimive pa niso ostale niti civilne lancie stratos, ki zaradi svoje redkosti ostajajo vedno znova iskani zbirateljski avtomobili.

lancia stratos | Avtor: Lancia Lancia

Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.