Morda ste že opazili, da ima ogromno tovornjakov, ki so namenjeni za meddržavni transport, na kabini in morda tudi na prikolici nove rumeno-rdeče nalepke. Na piktogramu je v francoščini napisano "Attention - Angles Morts." Nepoučeni morda sklepajo, da gre za opozorilo na vgrajeni alarm, v resnici pa naj bi ta nalepka varovala pešce in kolesarje.
Tako so vsaj prepričani v Franciji, kjer je s 1. januarjem letos začel veljati člen prometnega zakona, po katerem morajo imeti vsa vozila s skupno maso nad 3,5 tone "na straneh in zadnjem delu vozila viden znak, ki prikazuje položaj mrtvih kotov." Poleg tovornjakov velja torej tudi za avtobuse in težje kombije ter avtodome. Ob tem so francoske oblasti ohlapno zapisale, da morajo imeti nalepko vsa vozila "v urbanih okoljih", kar praktično pomeni vsako naseljeno območje.
Če se kaj takšnega spomni še Nemčija ...
Francoski zakon velja ne glede na tablico vozila, torej tudi za vse članice EU in nečlanice, predpisuje tudi natančno lokacijo nalepk. Velja tudi za vozila, ki imajo morda že vgrajen sistem za opozarjanje na mrtve kote, zagrožena kazen za vožnjo brez nalepke je 135 evrov. Francosko združenje za transport je uspelo izpogajati vsaj določeno prehodno obdobje.
Posledica francoske zakonodaje je, da se nekaj mesecev kasneje po evropskih cestah daleč od Francije vozi na milijone tovornjakov s "francosko" nalepko. Nekateri vozniki uporabljajo magnetno snemljivo nalepko, večina pa ne. Gre za konkreten strošek še posebej za velike flote in dodatno okoljsko obremenitev z vprašljivim doprinosom za varnost ranljivih skupin.
Ker je primer tovrstnih nalepk s strani EU nereguliran, se prav lahko zgodi situacija, ko bo isti tovornjak moral od podobni ideji kake druge države imeti po dve ali več nalepk z isto tematiko.
V Bruslju najprej molčali, zdaj bi se pogovarjali
Zakaj je Evropska komisija francoski zakon dopustila in ali Slovenija podobno lahko zahteva obvezno opremo, ki velja le pri nas, od vsakega tujega vozila?
Z Evropske komisije oziroma njenega komisariata za transport so za Žurnal24 pojasnili, da imajo članice pravico uvajati dodatne obveznosti glede vozil na svojem ozemlju pod pogojem, da "je proporcionalna in nediskriminatorna" ter da ne spada pod pristojnost tipske odobritve nekega vozila. Pri Komisiji kot primer, da nekatera pravila glede prometne varnosti države določajo po svoje (tudi v Sloveniji), navajajo različne časovne pristope pri obvezi zimske opreme.
Francoska vlada je lani pred sprejetjem zakona sicer obvestila Komisijo o načrtovanih nalepkah. Komisija takrat ni imela nobenih komentarjev, zato je to pomenilo zeleno luč.
Neuradno pa smo s strani predstavnika Komisije izvedeli, da se v Bruslju zavedajo nevarnosti neharmoniziranega pristopa do tako pomembnih vprašanj, kot je zaščita ranljivih udeležencev. "Komisija se strinja, da je potreben usklajen pristop glede naslavljanja mrtvih kotov, zato bo o tem sprožila debato s članicami," je povedal.
Z letom 2026 nova oblika tovornjakov
Od leta 2022 dalje bodo sicer za vse nove tipske odobritve tovornjakov in avtobusov veljale precejšnje spremembe, saj bodo morali imeti obvezno vgrajene elektronske sisteme za opozarjanje na mrtve kote (fotografija zgoraj). Po 2024 bo moral imeti tak sistem sleherni novi tovornjak ali avtobus, z letom 2026 pa se obetajo tudi novosti pri konstrukciji in obliki tovrstnih vozil, saj se uvaja nov pristop glede sedenja voznika in s tem zmanjšanja mrtvih kotov na minimum.
no ja, zdej se spet vidi zakaj imamo EU. da uničuje male in da si armada birokratov in bedakov dino polni žepe. za vse ostalo je pa samo škpda in sranje.