Množičen prehod na električna vozila brez cenovno ugodnih modelov ni verjeten, kažejo različne raziskave, nazadnje velika raziskava svetovalnega podjetja Deloitte, ki jo je izvedel v 26 različnih državah. Zaradi dragih električnih vozil se namreč namreč vse več kupcev ponovno nagiba k nakupu vozila z motorjem na notranje zgorevanje.
Tudi subvencije se niso izkazale za dobro rešitev, kar je v intervjuju za Žurnal24 pojasnil tudi direktor Toyote Slovenija Gregor Mauku, ki je dejal, da Planeta ne bomo rešili s subvencijami. "To ni poslovni model. Ne moremo govoriti, da smo okoljsko osveščeni in želimo rešiti planet, če je glavni razlog za nakup električnega vozila subvencija in je takšno vozilo bistveno cenejše, ker je država k nakupu primaknila 6.500 ali 4.500 evrov. Država mora poskrbeti za ustrezno polnilno infrastrukturo in zeleno energijo. To je njena naloga. Mi pa moramo poskrbeti za konkurenčne cene," pravi Mauko.
Konec subvencij, nižje cene
Potrditev je sledila v Nemčiji, kjer je vlada konec lanskega leta na hitro ukinila subvencije za električna vozila v višini 4.500 evrov. To je bil šok tako za kupce vozil kot tovarne, ki so se odzvale z velikimi popusti in akcijami, s katerimi želijo ponovno spodbuditi nakup električnih vozil. Avtomobilski proizvajalci se namreč bojijo, da bodo tovarne, v katerih izdelujejo električne avtomobile prazne, prodajni saloni pa polni električnih vozil, ki so za številne Nemce še vedno predraga. Da bi preprečili padec povpraševanja, so zdaj nekateri napovedali velikodušne popuste, piše nemški spletni portal Focus, kjer pišejo, da so se za visoke popuste odločili tudi Volkswagnu, kjer so popuste razširili na vso Evropo.
Na Žurnal24 smo se za pojasnila obrnili na Zvezo nemških potrošniških organizacij. Vodja oddelka za prometne trge Skupina za mobilnost in potovanja iz Oddelka za potrošniško politiko Gregor Kolbe pojasnjuje, da se je Nemško zvezno ustavno sodišče odločilo, da denarja, ki je bil prvotno na voljo za boj proti koronavirusni krizi, ni mogoče uporabiti za varstvo podnebja. Posledica odločitve, sprejete 15. novembra, je bil nenaden finančni primanjkljaj, zato se je vlada odločila zmanjšati proračun. Eden od teh rezov je povzročil - bolj ali manj takojšnjo - ukinitev subvencij za električna vozila. "Zato so bili vsi - potrošniki, proizvajalci avtomobilov in trgovci - presenečeni!," pravi Kolbe in dodaja, da v potrošniških organizacijah še niso opravili tržne raziskave o gibanju cen ali popustih v zvezi z električnimi vozili BEV. So pa opazili, da več proizvajalcev v nekaj dneh po prenehanju subvencije napovedalo, da bodo sami financirali zvezno subvencijo, če je bil avtomobil naročen (vendar še nedobavljen) v določenem času pred ukinitvijo subvencije. »To se lahko razume kot dobra volja za podporo strankam, ki so ob nakupu vozila vračunale zvezno subvencijo. Vendar to ni popust v ožjem smislu. Ta finančna podpora je omejena na določen čas in omejeno skupino ljudi,« pojasnjuje sogovornik.
Nemški spletni portal focus.de navaja, da je večina finančnih pomoči s strani prodajalcev vezana do 31. 3. V primeru Kie bodo kupci do tega datuma ali od zavezujočega nakupa nira EV, EV6, EV6 GT ali e-soula prejeli 4.500 evrov, kolikor je pred ukinitvijo znašala subvencija za nakup električnega vozila. Tudi pri Mercedesu niso čakali dolgo z odgovorom na odločitev zvezne vlade in so v začetku leta podaljšali lastno financiranje popolnoma električnih vozil modelov EQA in EQB. Kupci še naprej prejemajo delež proizvajalca v višini 1500 evrov in delež državnega financiranja v višini 3000 evrov.
Pogoj za to je, da je avto naročen, dostavljen in registriran do 31. januarja 2024. Po 1. februarju bo še naprej veljal proizvajalčev popust. Vsi kupci, ki so pri Toyoti ali njeni hčerinski družbi Lexus naročili električno vozilo, so v skladu s prejšnjimi državnimi predpisi o financiranju prejeli bonus do 6.750 evrov. Poleg tega je japonska skupina ponudila bonus vsem kupcem, ki so se za nakup iz razpoložljive zaloge odločili do vključno 31. decembra 2023. Obe znamki pa tudi v novem letu ponujata popuste: za vsa vozila, ki jih nemški kupci naročijo in registrirajo do 31. marca 2024, je skupni popust 4.500 evrov.
Pri nas VW kupce nagrajuje z dodatno opremo
Volkswagen, ki se sooča z upadom prodaje električnih modelov se je prav tako odzval z velikimi popusti. Pod imenom “Volkswagen Environmental Bonus” proizvajalec priznava popuste do 7.735 evrov. Za vse električne modele obstaja tako imenovani "promocijski bonus", za nekatere serije pa tudi "bonus za e-mobilnost". Najbolj sta popustov deležna modela ID.4 in ID.5, ki bosta v prihodnje stala do 7.735 evrov manj. Najnižji popust je na voljo pri 4760 za ID.7. Akcija sprva traja do konca marca 2024.
VW ne znižuje cene električnih avtomobilov le v Nemčiji, ampak tudi v drugih evropskih državah. "Z jasno cenovno strategijo se še naprej osredotočamo predvsem na kakovost in privlačnost naših izdelkov," so iz Volkswagna sporočili za spletni portal Automotive News Europe. Vzrok je predvsem dejstvo, da imajo na evropskem trgu velike ambicije nove znamke, predvsem Kitajske, prav tako pa je vodilni na trgu električnih vozil Tesla v zadnjih letih občutno znižal cene svojih električnih modelov. Nazadnje prav ta teden, tudi v Sloveniji, kjer je možno najbolje prodajan model tesla Y z vključeno subvencijo dobiti že za manj kot 40 tisoč evrov.
Zaradi padca povpraševanja je VW že novembra zmanjšal proizvodnjo v tovarni v Zwickauu in prešel na dvoizmensko obratovanje. Decembra je nenadna ukinitev državnega okoljskega bonusa dodatno zmanjšala povpraševanje po električnih avtomobilih v Nemčiji.
Kako se nižanje cen pozna v Sloveniji? Ob uradni predstavitvi najbolj prestižne električne limuzine ID.7 v Sloveniji je direktor za znamko Volkswagen v Sloveniji Marko Škriba dejal, da so se pri nas odločili za drugačno strategijo. Ker do zdaj ni bilo večjega zanimanja za povsem osnovne modele družine ID, so se odločili, da za podobno ceno ponudijo posebno serijo ALL4, ki za dodatnih 1.000 evrov vključuje več opreme. V primeru ID.7 dobi kupec, ki se odloči za opremski paket ALL4 za dodatnega tisočaka nad osnovno opremo še za 6.400 evrov dodatne opreme. Akcija velja tudi za ostale ID modele ID.3, ID.4 in ID.5 Prav tako še dodatno ponujajo bonus popust in popust na financiranje. Če upoštevamo še subvencijo države, ID.7 – pravijo mu tudi »električni passat« stane okoli 47 tisoč evrov.
Kitajski BYD, ki ima v Evropi visokoleteče cilje, na Madžarskem bo odprl prvo evropsko tovarno, prav tako pa ambicije izraža kot mobilnosti partner bližajočega se evropskega nogometnega prvenstva, ki ga bo gostila Nemčija, je v Nemčiji znižal cene vozil do 15 odstotkov. Potem, ko so Kitajci v zadnjih treh mesecih leta 2023 prehiteli Teslo pri prodaji električnih vozil, želi BYD še povečati svojo prednost na ključnih trgih. Najbolje prodajano model atto 3 je v začetku tega leta stal približno 47.000 evrov. Pri 15-odstotnem znižanju to pomeni, da je njegova cena okoli 40.000 evrov, piše Automotive News Europe. BYD-jev atto 3 ima 60,48 kWh baterijo, ki zadostuje za doseg 420 kilometrov (WLTP). Po velikosti je tekmec VW ID.4 in tesli model Y. Cene je na nekaterih evropskih trgih za svoj mali električni model spring znižala tudi Dacia. V Sloveniji s šibkejšim motorjem in z vključeno državno subvencijo v višini 6.500 evrov stane 16.400 evrov. V Nemčiji je na voljo popust do 10.000 evrov, zato je spring na voljo že za 12.750 evrov.
Manjkajo cenejši električni avtomobili
"Po našem mnenju gre avtomobilska industrija v Nemčiji zaradi proračunske krize v krizo električnih avtomobilov," je pojasnil strokovnjak za industrijo Ferdinand Dudenhöffer. Dudenhöffer v letu 2024 pričakuje upad prodaje električnih avtomobilov v Nemčiji za do 200.000. Nemški avtoklub ADAC je podobno kritičen do ustavitve financiranja: po mnenju avtokluba se financiranje izteka prezgodaj. Na nemškem trgu so na voljo samo trije modeli za manj kot 30.000 evrov. "Proizvajalci morajo povečati tudi ponudbo cenejših vozil," je povedala tiskovna predstavnica ADAC.
Tudi naš sogovornik Kolbe pravi, da so električni avtomobili v Nemčiji precej dragi, zlasti v primerjavi z običajnimi avtomobili primerljive velikosti. "In manjših in cenovno ugodnejših avtomobilov, ki so pomembni za zasebne kupce avtomobilov, primanjkuje," pravi Kolbe, ki je komentiral tudi znižanje cen Volkswagnovih električnih modelov: "V času, ko več proizvajalcev avtomobilov ponuja popuste, da bi bili njegovi avtomobili za kupce privlačnejši, tudi velika podjetja, kot je Volkswagen, tega ne morejo prezreti, saj se morajo odzvati, da bi prodali svoje modele." Tudi Kolbe je mnenja, da se bo povpraševanje po električnih avtomobilih v Nemčiji zaradi ukinitve subvencije zmanjšalo. "Kako velik bo ta upad in ali ga bodo podjetja lahko nadomestila s popusti za posameznike, ne vemo," zaključuje sogovornik.
Kako se kaj električni avto obnese v tem mrazu, hvala?!
Subvencije so obvod tržnega gospodarstva. Lepo se vidi učinek subvencij v kmetijstvu. Treba je vedeti, da subvencije ustvarijo eno veliko birokracijo za dodeljevanje in potem kontrolo upravičenosti itd....
¸ČE BI IMEL DENAR BI TAKOJ KUPIL ELEKTRIČNEGA .......NA LETO NAREDIM LE 10 000KM SE PRAVI ZELO MALO..........SLOVENIJA PA JE TOK MAJHNA DA NAREDIŠ Z ENI DOSEGOM IZ KOPRA DO MARIBORA!