Zgodba, ki se je pred dnevi odvijala v ljubljanskem blagovnem središču sredi belega dne, je za vsakega lastnika vsaj nekoliko bolj dragocenega avta srhljiva.
Direktor uspešnega podjetja je s službene poti prosil enega od sodelavcev, naj poskrbi za njegov avto (takšen kot na zgornji fotografiji), da ga pelje v bližnjo avtopralnico in še natoči gorivo. Sodelavec je pred obiskom črpalke na hitro skočil še v bližnjo trgovino, avto je parkiral v neposredni bližini med stavbama Intersporta in Baby Centra, torej poleg ene bolj prometnih ulic v trgovinskem središču. Ura je kazala 19.51.
Kot piše v policijskem zapisniku, je voznik ob tem avto zagotovo zaklenil z dotikom kljuke, saj je imel štiri leta star BMW tako kot še praktično vsi novodobni premijski in pogosto tudi povsem običajni avtomobili vgrajen sistem brezstičnega vstopa in zagona motorja.
Ko je sodelavec ob 20.05 stopil iz trgovine, je sledil šok, avta ni bilo več! Nemudoma je poklical policijo, a tatovi so s prestižnim kupejem v tem času že izginili, saj so nadzorne kamere pokazale, da se je BMW ob 19.59 že vozil iz nakupovalnega središča. Edina svetla točka v tistem hipu je bila, da je bil rezervoar praktično prazen in da brez dolivanja goriva zlikovci ne bi mogli priti daleč.
Avto je imel vgrajen alarm. Isti dan so menda na drugem koncu Ljubljane na podoben način skušali odpeljati nekega drugega BMW-ja.
Zlikovci korak pred avtomobilskimi tovarnami
Gre verjetno za tipičen način, kako poteka novodobna kraja avtomobilov ob pomoči "preslikave" ključa. Z ustrezno programsko opremo in napravicami v obliki sprejemnika in oddajnika zlikovci "lovijo" signal lastnikovega ključa, s katerim originalni ključ komunicira z avtom ter mu daje signal, kdaj lahko odklene vrata in kdaj zažene motor.
Običajen scenarij je tak: prvi storilec s posebnim elektronskim pripomočkom najprej poišče oziroma zazna prisotnost brezkontaktnega ključa, na primer v plašču na obešalniku v lokalu, v plašču lastnika v trgovini, na omarici v predsobi hiše ali stanovanja in tako dalje (primer videokamere spodaj). Zaznavanje torej lahko poteka tudi na več metrov razdalje, celo skozi steno!
Z aktiviranjem te elektronske naprave nato podaljša signal ključa do drugega dela naprave, ki jo ima drugi storilec, ki je v neposredni bližini vozila. Vozilo si nato s pomočjo obeh delov elektronske naprave izmenja podatke s ključem, ki je sicer od vozila preveč oddaljen. Drugi storilec vozilo najprej odklene, se v vozilo usede in zažene motor. V tem trenutku lahko prvi storilec zapusti bližino brezkontaktnega ključa, drugi storilec pa se z vozilom odpelje s kraja. Pri tem mora paziti, da mu vozilo ne ugasne, saj ga ne bi več mogel zagnati.
V Sloveniji gre v več kot 80 odstotkih primerov za tatvine avtomobilov, ki so stari med dve in 10 let, pravijo na policiji. "Najpogosteje kradejo osebna vozila nižjega in srednjega cenovnega razreda, znamke VW in Renault, ki so namenjena razrezu za rezervne dele in prodajo na črnem trgu. Prav tako so v večini primerov razrezu in uporabi za rezervne dele namenjena tudi vozila visokega cenovnega razreda, znamke Mercedes, BMW in Audi."
Pozor - zlomili so tudi doslej nezlomljivo zaščito
"V ozadju deluje izurjena banda," je prepričan Janez Pirc, za avtomobilsko elektroniko specializiran avtoserviser iz Ljubljane. Kot dodaja, ga praktično ni serijskega avtomobila s keyless sistemom, v katerega ne bi izurjeni tatovi lahko vdrli, ga zagnali in odpeljali. Pri tem ni razlik med prestižnimi in neprestižnimi znamkami, pravi Pirc.
In kako bi sam zaščitil svoj avto, da mu ga ne bi ukradli? Poleg zavarovalne police, seveda ... "Z dodatno elektronsko zaporo, ki je zlikovci ne morejo zlomiti." Gre za sisteme, ki imobilizirajo avtomobil na način, da ga nepooblaščeni osebi ne uspe odpeljati, četudi ji ga uspe spraviti v tek. Avto je mogoče prosto uporabljati šele, ko voznik prek obvolanskih tipk vnese posebno kombinacijo, naprednejši tovrstni sistemi pa se odklenejo samodejno, ko zaznajo voznikovo prisotnost, denimo na podlagi mobilnika. O eni izmed takšnih rešitev smo nedavno že pisali.
A tudi ti napredni sistemi varovanja imajo lahko hibo. "Zlikovcem je uspelo ukrasti kodo za nekatere izmed teh naprav. Sedaj je potrebno pri nekaterih že vgrajenih sistemih napraviti reprogramiranje," pojasnjuje Pirc, ki ne zaupa niti fizičnemu varovanju v obliki raznih volanskih drogov. "Specializiran tat bo v nekaj trenutkih odklenil tudi takšne prepreke."
Nekateri zaupajo GPS sledilnim napravam, a je tudi ta tehnologija ranljiva. Organizirane kriminalne skupine lahko avto pokrijejo s posebno folijo, ki prekine GPS signal, je za Žurnal24.si pred časom pojasnil detektiv Simon Mrak, ki je specializiran tudi za iskanje in lociranje ukradenih avtomobilov v tujini.
"Pazite, ko zaklepate avtomobil, da ni v bližini kakšna sumljiva oseba. V bližni pomeni oddaljen tri do štiri metre."
Simon Mrak, detektiv
Mrak pritrjuje, da je dodatna napredna in skrita elektronska blokada eden bolj učinkovitih načinov, kako zaščititi vozilo pred krajo. "Avto v bistvu ne dobi elektrike, če ni pravilno sprožen. Vem za nekaj primerov, ko so tatovi avto porinili iz garaže in so ga tam pustili," je povedal detektiv, ki toplo odsvetuje tudi, da bi okradeni lastnik avto iskal s pomočjo spletnih socialnih omrežij. Če zlikovci to ugotovijo, ga bodo nemudoma razstavili in ni več možnosti, da bi ga dobil nazaj v enem kosu.
Serviser Pirc pa dodaja še en nasvet za vse, ki imajo keyless ključe. "Uporabljajte folijo, res deluje." Dragocene ključe je torej treba doma spravljati v neko škatlico ali torbico, ki je zaradi alufolije zaščitena pred nepooblaščene kraje radijskega signala s strani zlikovčeve naprave.
Epilog ukradenega BMW
Kako se je končala zgodba s prejšnjega tedna? Z redkim epilogom - policija je že po nekaj dneh našla BMW-ja. Še vedno je bil v Ljubljani, na prvi pogled nepoškodovan, a je bila njegova notranjost že zelo razkopana, saj so zlikovci iz njega vzeli številne sestavne dele. Ali ga bo mogoče znova vzpostaviti v vozno stanje, še ni znano.
andrej.leban@zurnal24.si
Stara gara, pa še ta s fizično ključavnico zakljenjena.. se lopovu ne splača..
Lastnik je imel strašansko srečo. ??? Ja kako pa veste to? Mogoče je imel pa strašansko smolo ... :-)
Smrdi, smrdi, kakooo smrdi! Upam, da so kriminilasti in zavarovalničarji vsaj dvignili obrvi, če že ne zastrigli z ušesi. Včasih si peljal drag avto v Milano in samo "skočil" v trgovino in avta ni bilo več. Nekaterim se je to "redno dogajalo"