Zadnja leta ste vozili funky, zabaven in vpadljiv mali mestni avto fiat 500, ki je kar naenkrat postal pretesen, pa še križanci so postali tako popularni, da se "brez njih ne da več živeti", oziroma prevažati naokoli. Tudi vstopanje in izstopanje iz vozila je kar naenkrat prioriteta, ali pa boljša preglednost naprej zaradi višjega sedenja, večja stekla, zaradi otroka potrebujete večji prtljažnik … A avto ne sme biti prevelik, saj je garaža še tista iz "Jugoslavije" za fičke in yuge, hkrati pa mora biti avto prostoren za vsaj tri ali štiri družinske člane. Tako nekako sem se vživel v vlogo današnjega kupca avtomobila, ki je zaljubljen v znamko Fiat, predvsem ikonično obliko modela 500.
500 X je bistveno večji od fiata 500, ki ga kar težko označimo za sorodnika, saj je 500X elegantni alter-ego tehnično sorodnega robustneža jeepa renegada, s katerim si deli tudi proizvodnjo v italijanski tovarni - je pa oblikovno prav gotovo napumpani brat male Fiatove petstotice. Na naših cestah ga poznamo že zadnja tri leta, a je pred kratkim doživel nujno posodobitev - tako oblikovno kot še bolj nujno tehnološko, saj kot tak ni bil več v stiku z najbolj naprednimi predstavniki kompaktnega SUV razreda.
Po treh letih proizvodnje so ga osvežili in poenotili z najnovejšimi zahtevami, ki jih imamo do novih avtov kupci in naravovarstveniki. 500X je pridobil evolucijski videz svetil, ki so tako kot pri manjšem modelu 500 obrobljene z LED dnevno svetlobo. Ima malce drugačne odbijače, dodali so mu izbiro zunanjih barv in platišč. Verzija cross, to smo preizkušali na testu, skuša dajati robustnejši podeželski videz, ima pa tudi novo zasnovo zaščite podvozja.
V kabini je bil narejen korak naprej. Znotraj je precej osvežena armaturna plošča, ki ostaja klasična, s povsem novimi analognimi merilniki in dovolj velikim TFT zaslonom na katerem se izrisujejo oziroma izpisujejo ključni podatki za voznika o vožnji, med katerim se premikamo s pomočjo tipk na novem volanu. Slednji je prijetno odebeljen.
Uconnect 4. generacije omogoča hitrejše delovanje infozabavnega sistema, poleg tega je boljša ločljivost. Zanimiva posebnost je funkcija Uconnect live za nadzor avta prek aplikacije za pametni telefon. Poleg klasičnih podatkov o avtu aplikacija tudi opozori, če avto "dobi noge" in zapusti mesto, kjer ga je lastnik pustil. A grafično bi lahko bil sicer ličen in primerno visoko postavljen samostoječi zaslon v privlačni mat barvi, bolje dodelan.
Na splošno je ergonomsko vozilo zasnovano zelo pregledno in enostavno za uporabo. Tipk po vozilu ni preveč in ne premalo, gumbi so dovolj veliki, da jih lahko najdemo tudi brez gledanja na sredinsko konzolo. Gledano z ergonomskega stališča bi lahko ponudili bolj enostavno upravljanje s tempomatom.
Tudi v notranjosti najdemo nekaj retro kosov "pohištva" v barvi karoserije. Sicer pa je po vsem vozilu še vedno precej plastike, ki je mestoma zelo trda. Sprednja sedeža ne razvajata ravno s prostornostjo za zadnjico in noge. Predvsem tisti višje rasti se bodo hitro pritoževali, že nas povprečne pa so na daljši poti pošteno žulili. Enko velja za potnike zadaj. Je pa zato dovolj prostora za odlaganje raznoraznih predmetov, bodisi denarnice, plastenke, telefona ...
Zadnja klop sicer ni vzdolžno pomična, kot smo vajeni pri 500 L, ki je prostornejši tudi kar zadeva prtljažnik, kar je minus za družinsko uporabo. Tudi prtljažnik ni velik, sama oblika ne omogoča najlažjega nalaganja predmetov škatlaste oblike.
Največja novica ob prenovi je bila dodajanje dveh novih bencinskih turbo motorjev - 1,0-litrski s 118 KM in 148 KM, a smo mi tokrat preizkušali 1,6-litrski turbodizelski motor v zanimivi kombinaciji s samodejnim menjalnikom in 13-litrskim rezervoarjem za tekočino AdBlue, da dizel zadostuje najnovejšim emisijskim zahtevam.
Moči na prednjih kolesih, te je je dovolj, je 88 kilovatov (120 KM), ki jo doseže v srednih vrtljajih, še bolj pomembo je, da je navora (320 Nm) dovolj že pri začetnem pospeševanju. Le med najbolj uglajene motorje ne sodi turbodizel. Vožnja je lahko celo zabavna, pa čeprav operirate s šeststopenjskim samodejnim menjalnikom in dodatno dvignjeno karoserijo od tal.
Podvozje namreč deluje precej čvrsto, kar se v pozitivnem smislu pozna pri bolj dinamični vožnji, ki je za križanca nadpovprečna. V večini situacij pri premagovanju krajših razdalj se je vendarle izkazal za dovolj udobnega. Me je pa zmotilo ugašanje motorja na križiščih (delovanje sistema start/stop), zaradi katerega so se za menoj znašli vozniki, ki so mi hupali. Slabše je na daljših poteh, kjer k dodatni utrujenosti pripomorejo sedeži, ki ne ponujajo dovolj oprijema za zadnjico in boke. Udobje pri večjih hitrostih dodatno načenja hrup vetra in hrup pnevmatik, pod zadnjico pa boste občutili tresenje tudi zaradi trdoto podvozja. Poraba bi lahko bila nekoliko manjša, povprečje po potovalnem računalniku je bilo 6,7 litra na 100 kilometrov poti.
AEB zaviranje, opozorilo na prečni promet, vzvratna kamera z vzvratnimi senzorji, prepoznavanje znakov z omejitvijo hitrosti ... Vse to je serijsko. Mogoče pa je doplačati za polne LED žaromete, aktivni tempomat s funkcijo stop&go, mrtve kote ... V povezavi s prepoznavanjem znakov je mogoče avtu zmanjšati hitrost na omejitev s pomočjo ene same tipke.
Za 500 X s samodejnim menjalnikom in 1,6-litrskim turbodizlom je treba odšteti 24.900 evrov, na to vam ponujajo 2.000 evrov popusta, ki jih boste hitro zapravili, če si boste omislili še 18-palčna platišča, ki jih je imel testni avtomobil, panoramsko streho in morda še aktivni tempomat, ki je pametno doplačilo ali pa sistem za nadzor vozil v mrtvem kotu, ki ga je treba prav tako doplačati.
500X prinaša šarm, sploh z veliko in dobrega tisočaka vredno panoramsko streho, solidno kombinacijo motorja in menjalnika ter vozne dinamike. Škoda, da ni še tako prostoren kot 500 L.
Podatki o vozilu: (Fiat 500X 1,6 multijet 16V TCT cross)
Motor: 1.598 cm3, dizelski, štirivaljni
Moč: 88 kW (120 KM) pri 3.750 vrt/min.
Navor: 320 Nm pri 1.750 vrt./min.
Dimenzije (D x Š x V v mm): 4.269 × 1.796 × 1.595, medosna razdalja 2.570
Prtljažnik (v litrih): 350 - 1.000
Poraba na testu: 6,7 litra/100 km (mešani cikel), normni izpust CO2: 134 g/km
Zmogljivosti: 186 km/h, 10,7 sekunde od 0 do 100 km/h
Cena v evrih: od 17.590 (1.0 SGE Urban), 24.990 € (1,6 Multijet TCT Cross)
PLUSI: všečna oblika, dinamična vožnja, detajli;
MINUSI: Start/stop, udobje prednjih sedežev, udobje na daljših poteh;
Ne vem.. .meni tale fiat nikoli ni "potegnil"... predvsem pa je predrag za tak avto. Potrditev tega je tudi dejstvo, da jih na cesti ni ravno veliko.