Osebna mobilnost je področje, ki ji avtomobilisti posvečajo veliko pozornosti. Vsi po vrsti se pripravljajo na prihodnost, ko bodo vozila električna in avtonomna. Do tja vodi še dolga pot, ki jo bodo proizvajalci vozil ubrali po posameznih korakih. A to ni oddaljena prihodnost, kar pričajo besede šefa BMW Haralda Kruegerja. Dejal je, da se bo avtomobilizem oziroma vožnja avtomobila v naslednjem desetletju spremenila bolj, kot smo to spoznali v zadnjih tridesetih letih.
Avtonomni avtomobili kot vozila javnega prometa
Avtonomna vožnja bo imela pomembno vlogo pri zagotavljanju osebne mobilnosti prihodnosti. Sistemi za pomoč vozniku, kot so „traffic jam assistant“, ki omogoča samostojno premikanje vozila v zastojih, predstavljajo pomemben gradnik na poti k visoko avtomatizirani vožnji. Poleg varnostne komponente, z avtonomnimi vozili naj ne bi bilo več nesreč, pa bo samodejna vožnja ponudila tudi znatno povečanje udobja in večjo učinkovitost pri vožnji.
Danes poznamo drugo od petih stopenj avtonomne vožnje. To so sistemi za pomoč vozniku, ki pomagajo preprečevati nesreče. To so na primer sistem za samodejno zaviranje pa sistemi za prepoznavanje vozil v mrtvem kotu, sistemi, ki vozila držijo na voznem pasu in vozniku javljajo, če brez nakazanega smernika vozilo zapusti vozni pas itd. Avtomobili znajo tudi sami zavirati in potem pospeševati, na primer pri vožnji v zastojih. Voznik pa je še vedno odgovoren za vožnjo in trke, saj mora ves čas opazovati dogajanje na cesti in tudi držati volan.
Tretja stopnja avtonomnosti trka na velika vrata
"Leta 2021 bomo sposobni ponuditi tretjo stopnjo avtonomne vožnje. To smo najavili z vozilom inext,“ nam je v pogovoru zaupal Dirk Wisselmann, ki je pri BMW zadolžen za razvoj avtonomnih vozil in podpornih sistemov, ki že danes pomagajo preprečevati trke. Gre za naslednjo generacija BMW i vozil.
"S tretjo stopnjo bomo lahko ponudili nov pogled na urbano mobilnost. S tem se bo spremenila tako vožnja kot dojemanje avtonomne mobilnosti. Osredotočili smo se na urbano mobilnost, v najširšem pomenu besede,“ pravi Wisselmann.
Bavarci pravijo, da lahko obvladajo tudi že četrto stopnjo avtonomne vožnje, to naj bi po besedah sogovornika obvladalo tudi vozilo inext, kar pomeni povsem samostojno vožnjo tudi v mestnem prometu, vozniku pa se ne bo treba posvečati, kaj se dogaja v prometu. A vozilo bo imelo še vedno volan, če bo voznik želel voziti popolnoma sam in v primeru, da bo to nujno potrebno.
Zadnja, peta stopnja avtonomne vožnje bo pomenila, da avtomobil ne bo imel več volana in stopalk, potniki bodo sedeli v vozilu brez kakršne koli potrebe po vpletenosti v vožnjo, zato tudi ne bo nihče potreboval vozniškega izpita.
Parkiranje, kaj je to?
"Avtonomna vožnja prinaša številne prednosti. Ne le varnostnih, tudi drugih, s katerimi se danes na veliko ukvarjajo mesta s prekomerno onesnaženostjo zaradi prometa, prometnih zastojev itd. Z robotiziranimi taksiji, kakor nekateri pravijo avtonomnim vozilom, bo to postal neke vrste javni transport, ne bo več težav s parkirnimi mesti in še kaj,“ pravi BMW inženir.
Avtonomna vožnja bo pomenila tudi prihranek na stroških lastništva. V Evropski uniji v povprečju več kot deset odstotkov letnega prihodka namenilo osebni mobilnosti, v Sloveniji je ta delež s 16 odstotki celo največji med vsemi 28 članicami EU.
A pot do uveljavitve avtonomne vožnje se ne bo razlikovale le med državami, celo med mesti, naselji, regijami. "Menim, da bomo v prihodnje, ko bo avtonomna vožnja zaživela, videli še vedno različne modele vozil. Še vedno bodo na cestah konvencionalna vozila z volanom. Osebno si želim, da bom vozil avtomobil, ki bo podoben današnjemu,“ pravi Wisselmann in razloži, da nekdo, ki ne bo živel v mestu, na podeželju na primer, ne bo imel težav s parkiranjem. Tak bo še naprej sam upravljal z vozilom, čeprav bo ta verjetno obvladal tudi avtonomno vožnjo. Nekdo, ki bo živel v mestu, si bo avtomobil delil in ta avtomobil ga bo razvažal, kamor bo želel, brez voznika ali lastnega upravljanja vozila.
"Ni se treba bati, da se bo preklop zgodil kar naenkrat. To ne bo tako, kot, če bi preklopili stikalo. Mi razvijamo mobilnost za vse. Prilagodili se bomo glede na želje in potrebe kupcev“ miri strokovnjak za avtonomno vožnjo.
Kje bodo prednosti BMW?
Integracija bo odvisna tudi od dovzetnosti mest, kako hitro se bodo znala prilagoditi novi ureditvi mobilnosti. Mega mesta in bolj razvita mesta bodo hitreje dovzetna za avtonomna vozila.
Vendar, kje bo prednost BMW pred recimo Renaultom, Oplom ali Fordom, saj bodo vsi vozili sami? Kaj se bo zgodilo z dinamiko v vožnji, po kateri je znan BMW. Wisselman pravi, da bodo razlike med prestižnimi in množičnimi proizvajalci vozil ostale razlike. Pomembno bo, kako bo čist avto, kako hitro bi prišel po potnike, ali bo zamujal, ali bo vožnja udobna. Pomembna bo torej storitev: "Pa tudi dizajn,“ je še prepričan sogovornik.