Slovenija je dežela z veliko hribov in gozdov in veliko voznikov se je poleg asfalta pogosto srečalo tudi z vožnjo po makadamskih poteh. Marsikdo ob tem pomisli tudi na pravo terensko vožnjo in da bi se bilo lepo odpraviti tudi izven urejenih poti.
Šola off road vožnje: 2. lekcija
Kakšna pravila bi morali torej upoštevati pri terenski vožnji, da ne bi prišlo do nepotrebnih poškodb voznika in potnikov ter vozila? AMZS inštruktor varnevožnje Janez Marolt, strokovnjak za terensko vožnjo, pravi, da posebnih pravil ni. Tako kot na cesti se je treba peljati s prilagojeno hitrostjo, kar na terenu pomeni predvsem počasi in paziti da bočni naklon ni prevelik in da se avto ne prevrne.
Seveda pa vožnja po terenu ni tako preprosta, kot bi lahko sklepali iz zgornjih besed, saj je treba poznati tehnike za terensko vožnjo, ki se jih lahko naučimo na tečajih varne terenske vožnje, kakršne organizirajo v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem. Predvsem se morajo vozniki naučiti, kako po klancu speljevati, kako se spuščati z njega, kako nanj sploh zapeljati in podobno. O podrobnostih je težko govoriti, saj je treba te tehnike predvsem preskusiti in se jih naučiti v praksi.
Za prikaz zmogljivosti terenskih vozil smo izbrali štirikolesno gnano dacio duster, ki jo pri svojem delu uporabljajo tudi člani Gorske reševalne službe. Izbrali smo jo, ker gre za enega najcenejših športni terencev s štirikolesnim pogonom, kar pomeni primernost tudi za slovenski trg. Kaj zmore dacia duster s štirikolesnim pogonom na terenu, si lahko preberete v testu v ločenem članku.
Marolt dodaja, da se moramo zavedati, da je pri nas vožnja v naravnem okolju prepovedana. Tisti, ki se pri nas ukvarjajo s terensko vožnjo, se zavzemajo, da se ljudje z avtomobili tudi zares ne bi vozili v naravnem okolju in da bi adrenalinske odvisnike spravili na poligone in na off-road dirke, kjer je to dovoljeno. Sicer pa naj se vožnji po terenu odpovejo.
Omejujejo nas pravila
Pri nas vožnjo s kolesi in motornimi vozili v naravnem okolju urejajo določila Zakona o ohranjanju narave. Vožnja vozil na motorni pogon je dovoljena le na javnih, nekategoriziranih cestah, ki se uporabljajo za javni promet, in gozdnih cestah. Izjema so le službene in podobne vožnje, če dostop ni možen po javnih cestah, in dostop do objektov, ki niso neposredno povezani s cestami. Za vožnjo v naravnem okolju je treba pridobiti soglasja pristojnih institucij (Zavod za varstvo narave).
So torej udeleženci na tečajih terenske vožnje v glavnem tisti, ki znanje potrebujejo za svoje delo? Marolt pravi, da ne. Na tečaje pridejo zelo različni udeleženci, saj med drugim organizirajo tudi tečaje za voznike cestnih terencev. Ti sicer ne zmorejo vsega, kar zmorejo pravi terenci, zato njihove lastnike naučijo predvsem uporabe naprednih asistenčnih sistemov, čemur je namenjena steza z betonskimi grbami. Na tem modulu voznike med drugim naučijo, kako naj se odzovejo, če se jim med prehodom čez poškodovani del gozdne ceste recimo dvigne eno kolo. Koliko plina naj dodajo v primeru, ko se bo eno kolo dvignilo v zrak, da bodo lahko nadaljevali vožnjo. Če bodo namreč tiščali plin, se bo dvignjeno kolo le sukalo v prazno, avto pa ne bo napredoval.
Kako naj voznik ve, kako sistem deluje v avtomobilu?
V tem primeru si voznik lahko denimo pomaga tudi s sistemom za nadzor nad oprijemom pogonskih koles (»traction control«). Zanimivo je, da ga pri nekaterih avtomobilih voznik s tipko izklopi, pri drugih pa vklopi. Pravila tu ni. In kako naj voznik ve, kako sistem deluje? To piše v navodilih za uporabo avtomobila.
Marolt pravi, da imajo vsi športni in pravi terenci v navodilih za uporabo tudi navodila za terensko vožnjo, kjer so zbrani vsi nasveti za odzive pri težavah, s katerimi se lahko voznik sreča med vožnjo. Dodaja, da v Sloveniji žal marsikdo navodil ne prebere. V njih sicer najdemo vse napotke, ki nam pomagajo pri uporabi vozila, zato naj nam ne bo nerodno, če nas bo kdo srečal s knjižico v roki.
Najboljši nasvet, ki ga Marolt lahko da tistim, ki bi se radi z avtomobilom odpravili s tlakovanih cest, je, naj si najprej preberejo navodila za uporabo avtomobila, potem pa naj se udeležijo tečaja varne vožnje. Za začetek je najbolj primeren tečaj za voznike cestnih terencev, da se na lažjem terenu navadijo obvladovanja višjega vozila, nato pa lahko sledi še tečaj terenske vožnje.
Predvsem pa naj vozniki poleg pridobitve novih znanj in vozniških izkušenj, na teren pripravijo tudi avtomobil.
Športni terenci so namreč serijsko pogosto opremljeni s cestnimi gumami, saj proizvajalci ne pričakujejo, da se bodo njihovi lastniki dejansko odpravili tudi na zahtevnejše podlage. A če se, bi bilo dobro zamenjati vsaj gume, saj vožnja na terenu od avtomobila zahteva večje obremenitve, s katerimi se bo laže spopadal z ustrezno opremo.
www︎.︎Cycoap︆.︆net - odličen projekt za odrrasle, ki želijo najti partnerja za sseks
www︎.︎Cycoap︆.︆net - odličen projekt za odrasle, ki želijo najti partnerja za seks