Zvezda Cvitkovičevega filma Šiška Deluxe Žiga Födransperg – Fedr zdaj že dva meseca uporablja električno dostavno vozilo renault twizy cargo. Iz prve roke nas je zanimalo, kako se električna dostavna vozila obnesejo v praksi.
"Twizyja ne uporabljam za dostavo. Sicer bi hot doge lahko dostavljal, to bi mi omogočal tudi doseg vozila, a ga raje uporabljam za vsakodnevne opravke, ki jih imam v okolici lokala,“ pravi Fedr, ki so ga električna vozila prepričala že po prvi vožnji: "Sicer nisem nek avtomobilski navdušenec, je pa twizy povsem nekaj drugega kot avtomobil. Že s samim dizajnom se sklada z mojim slogom. Ljudje vanj strmijo, ne vedo, ali je to motor, avtomobil, kaj tretjega?“
Električnim privilegije
Električnega twizyja vozi že dobra dva meseca, v tem času pa je pridobil nekaj izkušenj z električnimi vozili: "Všeč mi je, da ga lahko polnim na navadni hišni vtičnici. Res je treba spremeniti miselnost glede uporabe, a meni doseg baterije zadostuje, ker se mi ni treba voziti nekam daleč. Škoda je, da električna vozila pri nas še vedno niso dovolj priviligirana. V Skandinaviji imajo lastniki električnih avtomobilov številne ugodnosti, z njimi je prost vstop v centre mest, ki so zaprta za vozila na fosilna goriva, pri nas pa z njimi stojimo v vrsti za smrdljivimi izpuhi avtomobilov, tovornjakov, avtobusov in vdihavamo strupene izpušne pline.“
Gorenjske elektrarne bi imele le električna vozila
Zelo pozitivne izkušnje z električnim dostavnikov, zaenkrat imajo v voznem parku le enega, in sicer kangoo ZE, imajo tudi pri podjetju Gorenjske elektrarne. "Okolju prijazna proizvodnja električne energije in razvoj okolju prijaznih energetskih storitev so ključne usmeritve Gorenjskih elektrarn. E-mobilnost tako predstavlja relativno nov koncept trajnostne in okolju prijazne mobilnosti, ki se zelo dobro vključuje tudi v koncept poslovne strategije in razvoja našega podjetja. Okolju prijaznejša tehnologija brez izpusta CO2 in cenovna sprejemljivost sta bila ključna dejavnika, da smo odsluženo vozilo, kangooja z bencinskim motorjem, zamenjali z novim vozilom kangoo ZE, ki za svoj pogon uporablja električno energijo. Sama poraba energije in tudi cena električne energije je bistveno nižja v primerjavi z bencinskimi motorji,“ pravijo pri Gorenjskih elektrarnah.
Z električnim dostavnikom so si pridobili že nekaj izkušenj. Pravijo, da je predvsem primeren za mestno in primestno vožnjo, kjer je omogočana rekuperacija energije pri zaviranju in pri vožnji po klancih navzdol. Realni doseg vozila z enim polnjenjem je po njihovih izkušnjah pri mestni oziroma primestni vožnji med 110 in 130 kilometri. "Avto se izkaže tudi z zelo dobrim navorom in povzroča le minimalni hrup. Poraba elektrike pri vožnji na avtocestah se hitro poveča, s tem pa se posledično zmanjša tudi domet vozila,“ pravijo pri podjetju, kjer kangooja večinoma polnijo ponoči v garaži podjetja. Avtomobil uporabljajo vzdrževalne ekipe, ki upravljajo s proizvodnimi objekti na področju Gorenjske. Vozilo polnijo tudi ob proizvodnih objektih, zato javne infrastrukture za polnjenje vozil praktično ne uporabljajo.
Na prostor za pešce ne bo šlo
Zakaj električna dostavna vozila nimajo še več privilegijev, smo se z vprašanji obrnili na Mestno občino Ljubljana (MOL), ki se kiti z nazivom Zelena prestolnica Evrope. Našteli so nam kakšne privilegija imajo električna vozila v Ljubljani v primerjavi z vozili s klasičnimi pogoni: "Polnjenje na večini električnih polnilnic, ki so postavljene v MOL, je brezplačno, kar pomeni tudi brezplačno parkiranje za čas polnjenja vozila. Prav tako razmišljamo o uvedbi nižje parkirnine za elektrovozila na plačljivih parkirnih mestih in parkirnih hišah, ki so v lasti MOL, in o drugih ugodnostih za uporabnike električnih vozil v sklopu ukrepov, navedenih v Strategiji elektromobilnosti v MOL.“
Posebne večje spremembe prometnih ureditev v povezavi z električnimi avtomobili niso predvidene, recimo dostop do strogega centra mesta oziroma na območja za pešce. "Zakon o pravilih cestnega prometa v 32. členu govori o tem, kdo je lahko uporabnik območja za pešce. Tako za vozila, pa čeprav na električni pogon, ne morejo veljati drugačna pravila kot za tista na fosilna goriva. Na omenjenem območju se lahko izvaja dostava oziroma odvoz le v okviru predpisanega dostavnega časa, to je od 6.00 do 10. ure. Za dostop je treba imeti elektronske dovolilnice, s katerimi sta prek sistema potopnih stebričkov omogočena avtomatski nadzor in evidenca nad tovornimi vozili,“ pojasnjujejo na MOL, kjer si prizadevajo, da bi se dostave izvajale z okolju prijaznimi vozili in načrtovano.
50 novih polnilnih mest za električna vozila
Je pa zato s 4. januarjem stopil v veljavo Odlok o podrejeni rabi javnih površin MOL, kjer so opredeli možnost postavitve električne polnilne postaje na območju MOL. V načrtu imajo postavitev 50 novih polnilnih mest, ki se bo začela predvidoma aprila, ob tem pa se bodo zarisala tudi nova parkirna mesta, namenjena električnim vozilom.