BMW ima kar nekaj izročila na področju električnih avtomobilov. Če odmislimo limuzino serije 3, ki so jo v električni avtomobil predelali že v času olimpijskih iger v Münchnu leta 1972, se med sodobne dosežke na tem področju gotovo uvrščajo športnik BMW i8, mestna limuzina BMW i3 ali pa morda elektrificirani križanec BMW iX3. Prav tako pa tudi vrsta priključnih hibridov.
A z BMW-jem iX je bavarska avtomobilska znamka šla še dlje in stvari zastavila na novo, ne le na področju električnega pogona, ampak tudi ko gre za sistema za pomoč vozniku, sistema za upravljanje avtomobila navigacijo in infozabavne vsebine.
iDrive 8.0
Slednje omogoča najnovejša različica BMW-jevega informacijskega sistema iDrive 8.0, ki je močno napredovala v primerjavi s prvotno različico iz leta 2001, ki je bila še nekoliko nerodna, a so jo iz generacije v generacijo izboljševali. Dobra stvar je, da v avtomobilu ostaja upravljanje preko krožnega regulatorja na osrednji konzoli, ki je tokrat narejen iz kristala. Vendar pa je veliko upravljanja prepuščenega tudi osrednjemu zaslonu, oziroma na dotik občutljivi desni polovici širokega zaslona, ki kombinira instrumente in infozabavno tehniko.
Avtomobilu bi sicer svoje želje lahko tudi preprosto povedali, saj so v sistem integrirali odlično govorno upravljanje, vendar smo se morali za preskus »virtualno« preseliti v drugače govoreče okolje. Govorno upravljanje namreč v slovenskem jeziku ne deluje in če ga želite uporabljati, vam vmesnik preprosto sporoči, da v vašem jeziku ta funkcija ni na voljo. Infozabavni sistem namreč sicer deluje v slovenščini.
A tudi brez tega se da na krovu BMW-ja iX zelo solidno preživeti, saj je upravljanje na dotik precej preprosto in intuitivno. Široki zaslon je namreč ukrivljen proti vozniku in dosegljiv tudi najkrajšim rokam, če voznik seveda sedi v pravilnem položaju.
Obogatena navigacija
Pomemben del infozabavnega sistema iDrive 8.0 je tudi navigacijska naprava, ki se iz oblaka samodejno osveži vsakih štirinajst dni in, kot se spodobi za električni avtomobil, vozniku poišče tudi polnilnice in njihovo razpoložljivost.
To seveda velja za tiste, ki so v sistemu, saj se je na testu pokazalo, da za marsikatero avtomobil ni vedel in je zato seveda ni mogel predlagati vozniku. Poleg tega je sposoben na karti pokazati tudi krog s predvidenim dosegom glede na stanje baterij in način vožnje, vendar je ta če teoretični, saj ne upošteva ovinkov in drugih lastnosti cest.
Vozniku v pomoč pa je predvsem obogatena resničnost, ki so jo vgradili v navigacijsko napravo in se kaže predvsem v velikih usmerjevalnih puščicah, ki se pokažejo na dejanskem posnetku okolice avtomobila, prav tako pa tudi na zaslonu pred voznikom in na projekcijskem zaslonu. Ne le to: na križiščih se pred voznikom predvaja celo natančen posnetek usmerjevalnih tabel s puščico, ki pokaže pravo smer, ki jo težko zgrešite. Če pa je voznik malce zmeden ali preveč koncentriran na navigacijske napotke, sistem za varnost poskrbi tudi z nazornim opozorilom na znak STOP, obrnjeni trikotnik, rdeči semafor in druge nevarnosti na cesti.
Kompleksni sistem tipal
Pri tem si avtomobil pomaga predvsem z zahtevno in kompleksno senzoriko sistema za pomoč vozniku Active Driving Assistant Pro oziroma ADAS. Pri BMW-ju so namreč vanj vgradili pet video kamer, pet radarskih tipal, 12 ultrazvočnih tipal. Poleg tega je sistemu pomaga tudi možnost komunikacije z drugimi avtomobili v okolici, v njegovo delovanje so integrirani tudi podatki iz navigacijske naprave, kot en prvih avtomobilov pa BMW iX uporabljal tudi tehnologijo 5G.
Tipala načeloma delujejo tudi v slabem vremenu in med sneženjem. Tega sicer v poletnem vročinskem valu nismo mogli preskusiti, a pri BMW-ju zatrjujejo, da je predel velike maske, za katerim so tipala, opremljen tudi z grelniki, ki stopijo sneg in radarju »odprejo okno«.
Vse to mu po eni strani pomaga pri zagotavljanju skoraj avtonomne vožnje, ki za zdaj seveda ni dovoljena, a to, kar BMW iX v tem pogledu ponuja, ni daleč od avtomatike. Učinkovitost se pokaže predvsem na avtocesti, v določeni meri pa tudi na mestnih ulicah, kjer lahko vožnjo prepustite avtomobilu in jo nadzorujete zgolj z držanjem volanskega obroča. Avtomobil namreč suvereno vozi po sredi voznega pasu in vzdržuje hitrost, pomaga pa vam tudi pri menjavi voznega pasu. Potrebno je le, da vključite ustrezni smernik, potem pa avtomobil s pomočjo tipal preveri, če je parkiranje varno in tedaj, ko je pot prosta, samodejno izvede manever. Zadevo sem preskusil tudi med zapuščanjem avtoceste in avtomobil je suvereno zavil na izključevalni pas in zavrl ter spremenil smer.
Samodejno zaviranje
A volanskega obroča pri tem kljub občutku, da bi ga lahko, ne smete spustiti z rok. Če ste namreč preveč zaupljivi ter avtomobilu popolnoma prepustite vožnjo in spustite volan, avtomobil v še nekaj časa pelje, kot da ni nič narobe, potem se pokaže najprej rumeni opozorilni signal, če še vedno ne primete volana, pa se pokaže rdeč trikotnik v kombinaciji z zvočnim signalom in napisom »Vozilo se ustavlja…« ter grafiko noge na pedalu plina, ki vas prisili, da prevzamete vožnjo avtomobila. Avtomobil namreč tudi zares začne zavirati, kar vas na avtocesti takoj strezni.
Sistem ADAS ima sicer tudi nekaj funkcij, ki vozniku niso očitne. Med vožnjo za tovornjakom sem tako denimo opazil, da BMW vzdržuje hitrost in razdaljo od tovornjaka, čeprav sem pritiskal pedal plina. Tipala mu omogočajo tudi spremljanje prometnih znakov in zmanjšanje hitrosti v primeru omejitve. Na to vas sistem sicer opozori in lahko spremembo tudi zavrnete. Sistem sodeluje tudi pri rekuperaciji zavorne energije in pred ovinki, rondoji, rdečimi semaforji in ovirami zavira še preden se zato odloči voznik.
Aktivno pa pomaga tudi pri parkiranju, ko je vozniku na voljo vrsta opozoril in celo tridimenzionalna slika avtomobila v okolju. Vgrajena video kamera sicer vozniku omogoča tudi, da posname svojo vožnjo ali pa avtomobil nadzoruje med parkiranjem.
Aplikacija
Integralni del izkušnje z BMW-jem iX je tudi aplikacija na pametnem telefonu, ki si pri delovanju pomaga s spletnim oblakom. Ta sicer ni lastna le temu modelu, ampak jo lahko uporabljajo vsi novejši BMW-ji, vendar ne glede na vse lahko latniku precej olajša uporabo avtomobila. Morda najbolj zabavna funkcija, če se seveda strinjate z uporabo osebjih podatkov, je kamera v avtomobilu. Aplikacija vam namreč na daljavo posname notranjost avtomobila, da vidite, če se kdo nahaja v njem. Lahko pa se posnamete tudi sami.
Vendar pa so druge funkcije bolj uporabne. Na daljavo lahko denimo preverite, če so na avtomobilu zaprta vrata in šipe in če je sploh zaklenjen, preverite lahko tlak v gumah, ter ga poiščete na zemljevidu, ki s pomočjo vmesnika GPS na vašem telefonu pokaže vaš položaj, s pomočjo vmesnika GPS v avtomobilu pa položaj avtomobila.
Predvsem pa je aplikacija uporabno orodje pri polnjenju baterij. Stanje polnjenja lahko namreč ne le nadzorujete, ampak lahko tudi posežete v polnjenje. Na hitri polnilnici lahko denimo polnjenje ustavite pri izbranih odstotkih napolnjenosti ali pa ga zaženete pozneje, lahko pa vključite tudi klimatizacijo, da polnilnico( ali parkirišče) zapustite s polnimi baterijami in ustrezno temperaturo kabine.
Moj japanac ima to že dolga leta za male, male pare!
Pa crkne eden od stotnije čipov, lučka zagori in avto se ustavi. Pa čeprav je to čip za kontrolo vlage v prtljažniku. Da ne omenjam potrebe po naročanju na servis za menjavo najosnovnejše žarnice.