Na spletu je veliko razburjenja povzročil posnetek voznika dragega prestižnega športnega terenca, ki je po avtocesti vozil za reševalnim vozilom. Posnetek so na družbenih omrežjih objavili pri Zavodu Reševalni pas, kjer so zapisali: "Še vedno čakamo ostrejše sankcije vlade za izkoriščevalce za kršitelje reševalnega pasu. Tale, če bi ga dobili, bi dobil le globo 300 evrov. Posneto Logatec-Vrhnika."
Še vedno čakamo @vladaRS , da sprejme ostrejše sankcije za izkoriščevalce reševalnega pasu.
Tale bi, če bi ga dobili, dobil globo le za priključitev intervencijskemu vozilu... 300 EUR.
Posneto danes, Logatec-Vrhnika. pic.twitter.com/UStp2FV0uo— Reševalni Pas (@ResevalniPas) June 21, 2024
Policija ima zvezane roke
S posnetkom drzne vožnje so seznanjeni tudi na ministrstvu za notranje zadeve. S policije smo na vprašanje, ali je voznik luksuznega športnega terenca glede na odmevnost primera, že kaznovan, prejeli naslednji odgovor: "Po do zdaj izvedenem preverjanju policija o dogodku ni bila obveščena, smo pa posnetek zasledili v javnih objavah. Na posnetku niso razvidni nekateri bistveni podatki (registrska označba, čas in kraj prekrška …), prav tako samo posnetek nekega dogodka ni dovolj za izvedbo prekrškovnega postopka, saj je eden izmed elementov, da se lahko sploh začne postopek o prekršku, predlog oškodovanca. Zato ob tem pozivamo morebitne oškodovane osebe tega dogodka, da to sporočijo na najbližji policijski postaji, saj bomo le tako lahko začeli postopek. Pozivamo pa občane, ki tovrstne primere snemajo, ali jih opazijo, da o tem takoj obvestijo policijo skupaj z opisom in/ali registrsko označbo, saj lahko tako bistveno pripomorejo k sankcioniranju tovrstnih prekrškov."
Zaradi vožnje po odstavnem so policisti v lanskem letu ugotovili 1410 prekrškov, letos do 24. 6. pa so obravnavali 635 prekrškov. Zaradi nepravilnega prehitevanja po odstavnem pasu v lanskem letu so ugotovili 357 prekrškov, letos pa do 24. 6. 2024 118 tovrstnih prekrškov.
Odgovorili so nam tudi, da policisti na kraju tovrstnih zastojev najprej poskrbijo za poškodovane v prometnih nesrečah in izvedbo nujnih interventnih nalog policije, po zmožnostih pa tudi nadzirajo prekrške, kot je na posnetku. Tako so ljubljanski prometni policisti tega dne na relaciji štajerske in primorske avtoceste obravnavali dve istovrstni kršitvi, kjer so vozniki vozili po reševalnem pasu. V obeh primerih je bil izdan plačilni nalog.
V veljavnem Zakonu o pravilih cestnega prometa (ZPrCP) je v 30. členu določeno, da morajo vozniki v primeru ustavljanja ali zastoja prometa na avtocesti in hitri cesti z dvema ali več prometnimi pasovi za vožnjo v eno smer med kolonama takoj vzpostaviti reševalni pas, ki je dovolj širok za vožnjo intervencijskih vozil. Globa za tak prekršek je predpisana v višini 200 evrov. V lanskem letu so policisti ugotovili 104 prekrške, letos do 24. 6. pa so obravnavali 35 tovrstnih prekrškov.
Prijave ne zaležejo
Za komentar smo prosili tudi Anžeta Albrehta iz Zavoda Reševalni pas, ki je za Žurnal24 dejal, da so samo pretekli konec tedna objavili dva video posnetka, ki kažeta, da se nekateri resnično ne zavedajo nevarnosti, do katere lahko pride ob nespametnem ali celo primitivnem obnašanju na avtocestah ali hitrih cestah.
Albreht pravi, da so kazen za tak prekršek šele pred kratkim povečali iz 80 na 300 evrov, "a glede na možne posledice tega primitivnega dejanja, je ta kazen še vedno nekoliko "smešna". Albreht pravi, da je priključitev intervencijskega vozila nevarna že ob tekočem prometu, saj so vozniki, ki se priključijo, praviloma na popolnoma neprimerni varnostni razdalji, zato lahko pride do naleta na intervencijsko vozilo. To pomeni, da pomoči potrebni ne bo dobil pomoči v najkrajšem možnem času. Če gre za reševalno vozilo, ki opravlja nujni transport poškodovanega ali obolelega, pa lahko že blažji trk pomeni dodatne poškodbe. Intervencijsko vozilo lahko na nujni poti začne tudi nenadoma zavirati, saj vozi pod posebnimi pogoji vožnje.
Sogovornik pravi, da lahko govorimo celo, da nikoli ni popolne varnosti ali predvidljivosti. "Poleg naštetega je voznik intervencijskega vozila izredno zbran na dogajanje pred in ob njem, saj je njegova naloga, da pripelje na kraj dogodka (ali v bolnišnico) čim hitreje, a tudi s čim bolj kontinuirano vožnjo. Če ima na zadku svojega vozila dobesedno zalepljeno civilno vozilo, mu le ta avtomatsko povzroča dodatno oviro, saj mora paziti tudi na dogajanje zadaj," pravi Albreht, ki se je odzval tudi na odgovore policije za naš medij.
Na Darsu so za zurnal24.si pojasnili, da se policija zaradi posnetkov pogosto (skoraj dnevno) zglasi v nadzornih centrih Dars, od koder nadzirajo oziroma upravljajo promet na avtocestnem omrežju. Policisti na Dars pridejo po posnetke zaradi različnih razlogov, na primer razjasnitev prometne nesreče, zaradi tatvin in ostalih kriminalnih dejanj, tudi prometnih prekrškov. Glede kakovosti posnetkov pa na Dars poudarjajo, da je treba vedeti, da kamere niso prvotno namenjene ugotavljanju kršitev oziroma zgoraj navedenih situacij, ampak nadzoru poteka prometa. Nadzorni center torej zanima potek prometa in ne registrske oznake posameznih vozil. Se pa kamere posodabljajo in nekatere so na nivoju, ki zagotavljajo dovolj kakovostne posnetke. Če so posnetki ustrezni, jih policiji zapisniško odstopijo.
"Avtor posnetka je želel ostati anonimen, seznanil pa nas je tudi, da prijave ne bo podal zaradi precej slabih izkušenj s tem, saj policija redko ukrepa oziroma njihovi ukrepi redko dosežejo namen. Zadnjo izjavo popolnoma razumem, saj sem tudi sam že bil v situaciji, ko sem med intervencijsko vožnjo podajal prijavo zoper voznika, ki me je večkrat prehitel po desni, me oviral spredaj, pred in po tem vozil za mojim reševalnim vozilom na približno dveh do treh metrih razdalje. Takrat, neuradno, je bil postopek ustavljen, čeprav so policisti vozilo zaznali na določeni relaciji, a ni bil več v prekršku. Poleg tega pa se ena od črk registrske označbe ni ujemala s podano prijavo. 25. 6. 2024 sem ponovno prejel video posnetek, na katerem je opaziti vozilo, ki sledi reševalnemu vozilu, reševalec pa je dogodek prijavil na 113. Neuradno naj bi policisti voznico opozorili, globe ji pa niso napisali, saj niso uradno izmerili razdalje, na kateri naj bi voznica vozila za reševalnim vozilom."
Bratušek obljubila spremembe, ki jih še ni
Albreht pravi, da so priključitve intervencijskim vozilom pogoste in tega se zaveda tudi policija, a so postopki dokazovanja in vodenja prekrškov po njegovem mnenju absolutno prezapleteni, predolgi in terjajo ogromno ukvarjanja s tem tudi pripadnikom intervencijskih enot, ki se sicer redno nad takimi dejanji pritožujejo, a zaradi slabih izkušenj pač odpovedujejo podajanju prijav. "In seveda, reševalci ali gasilci nismo pristojni za ugotavljanje prometnih prekrškov, a vseeno se zavedamo, kaj se sme, kaj se zgodi nenamerno in kaj je namerno ogrožanje nas ali ljudi, ki jim nudimo pomoč. Zato bi bilo treba nujno poenostaviti postopke pri iskanju in kaznovanju povzročiteljev. Večkrat smo že javno poudarili, da se zavedamo, da imajo tudi policisti pogosto zvezane roke in da so postopki za ugotavljanje kršitev absolutno nepraktični. Globe so resda nizke, a jih lahko na papirju dvigujejo v nebo, pa ne bo nikakršnega učinka, če se postopki niti ne izpeljejo do konca."
Dodaja tudi, da zakon o pravilih cestnega prometa danes niti ne predvideva globe za kršitelje, ki reševalni pas izkoristijo. Zakon določa le globo za neupoštevanje ustvarjanja reševalnega pasu, torej, če se ne umaknete pravilno in stojite v koloni ali na sredini cestišča, lahko dobite 200 evrov kazni, "če pa se po reševalnem pasu vozite in povzročate še dodatno razburjenost drugih, pa je le od policista odvisno, kako bo takšen, primitivni in sebičen manever 'ovrednotil.' Ministrica Alenka Bratušek je sicer na našem dogodku leta 2023 javno oznanila, da je takoj in nujno sprejeti spremembo zakona, ki bo take prekrške tretiral kot hujše prometne prekrške, kar pomeni, da bo kršitelj prejel tudi kazenske točke."
Poziv voznikom k strpnosti v zastojih
V Zavodu Reševalni pas si zato želijo, da bi omenjena sprememba hitro ugledala luč sveta ter da bi policija nekaj svoje energije vložila tudi v ozaveščanje reševalcev in gasilcev, kako lahko podajo prijave in katere prijave bodo padle na plodna tla. Prav tako imajo željo na policiji dobiti sogovornika, s katerim bi lahko sodelovali pri skupnem ozaveščanju voznic in voznikov.
"Ob tej priložnosti pa še ponoven poziv vsem udeležencem prometa na avtocestah: Smo v poletju in s tem pridejo na naše ceste mnogi potniki, kar pomeni še dodatne zastoje: v slednjih prosimo, da vzpostavljate reševalni pas, ne glede na razlog zastoja, da vozil ne zapuščate in da ste na morebitne daljše poti od predvidenih pripravljeni, oboroženi s strpnostjo, prigrizki in brezalkoholno pijačo," zaključuje Albreht.
Policisti so nam odgovorili, da zagotavljajo 24-urno prisotnost patrulj na avtocestnem križu. "S svojimi dejavnostmi in vidnostjo na avtocestah poskušamo preprečiti čim več tovrstnih prekrškov. Naše dejavnosti so usmerjene časovno in krajevno, ko se na cestah pričakuje povečan promet in zgostitve prometa. Zavedamo se, da se kljub vsemu prizadevanju in policijskemu nadzoru ter medijski podpori še vedno dogaja, da posamezni neodgovorni vozniki po vzpostavitvi reševalnega pasu vozijo po njem, kot je to bilo na posnetku. Sta pa pri tem zelo pomembni preventiva in vzgoja udeležencev v cestnem prometu ter dejavnosti vseh deležnikov, ki skrbijo za varnost v cestnem prometu," so nam odgovorili iz policije in dodali, da so za zagotovitev bolj učinkovitega nadzora zakonodajalcu že predlagali določene spremembe določil zakona, ki ureja to področje.
Enako nevarni ali tudi slabši so samo še tisti vozniki "učitelji", ki vozijo po odstavnem pasu, pospešujejo in zavirajo, mahajo in kričijo na druge, ko jih podučujejo kaj je prav in kaj ne. Božja milost jim daje obvezo večvrednostno podučevati… ...prikaži več in pri tem zganjati več takih prekrškov v imenu višje pravice.
Na posnetku niso razvidni nekateri bistveni podatki (registrska označba, čas in kraj prekrška …), prav tako samo posnetek nekega dogodka ni dovolj za izvedbo prekrškovnega postopka, saj je eden izmed elementov, da se lahko sploh začne postopek o prekršku, predlog… ...prikaži več oškodovanca. Zato ob tem pozivamo morebitne oškodovane osebe tega dogodka, da to sporočijo na najbližji policijski postaji, saj bomo le tako lahko začeli postopek. Pozivamo pa občane....bla,bla bla ....sami izgovori .
V Nemčiji ima policija dostikrat akcijo kjer se civilno policijsko vozilo zapelje po reševalnem ali odstavnem pasu in na koncu oglobijo vse, ki so se jim "priklopili". Pri nas to recimo ne bi šlo skozi. Nekdo bi se pritožil in… ...prikaži več vsem bi morali vrniti že plačane globe.