So ti obiskani tudi danes? Kako sploh delujejo. Nekaj o tem nam je pojasnil Gregor Vrhovec, lastnik najstarejšega avtoodpada v Sloveniji, ki v Viru pri Domžalah deluje že štiri desetletja, od leta 1980, ko ga je na istem mestu odprl Vrhovčev oče.
Vrhovec pravi, so tedaj tudi bili zlati časi, saj so k njim ljudje prihajali iz vse tedanje Jugoslavije in na želeni del čakali kar v vrstah. Vmes so se zadeve spremenile in zanimanje po rabljenih nadomestnih delih se je precej zmanjšalo, nikoli ni povsem usahnilo, saj se pri njih še vedno oglasi veliko strank.
Vrhovec pravi, da na odpadih ljudje večinoma povprašujejo po rabljenih delih avtomobilov, ki jih je tudi sicer največ na naših cestah. To so seveda avtomobili, kakršni so renault clio ali megane, fiat punto, volkswagen polo ali golf in podobno. Manj pa je povpraševanja po nadomestnih delih bolj prestižnih in razkošnih znamk. Po nadomestnih delih mercedesov ali denimo maseratijev, maserati quatroporte so v trenutku mojega obiska tudi imeli na odpadu, skoraj ni povpraševanja, saj jih relativno gledano ni veliko in tudi vzdržujejo se drugače.
Marsikateri del dobite samo na avtoodpadu
Avtomobili, ki jih pripeljejo k njim so sicer tudi novejši, vendar pa v tem primeru gre predvsem za karambolirane avtomobile. V nasprotju s starejšimi je razgradnja v tem primeru za lastnika povsem brezplačna, če pa na odpadu na avtomobilu vidijo še kaj uporabnega, se z lastnikom zmenijo tudi za delni odkup razbitine.
Ljudje sicer k njim kar precej hodijo po rabljene dele. Marsikaterega dela za starejši model namreč sploh ni več mogoče dobiti, marsikateri pa je nov zelo drag. Cena je pri tem gotovo pomemben faktor, saj je marsikateri del, ki nov stane več kot 200 evrov, mogoče na avtoodpadu dobiti celo za dvajset evrov, torej le za dober delček cene novega.
Avtoodpadi, oziroma obrati za razstavljanje vozil, kot se uradno imenujejo, morajo državnim organom poročati, kaj imajo na zalogi, kaj so ga oddali v predelavo, koliko delov so prodali, koliko karoserij so stisnili in podobno. Poročajo v kilogramih. Z avtomobilov namreč poberejo, kar je uporabnega ali zanimivega, in to poskušajo prodati, preostanek pa oddajo v ustrezno razgradnjo. So tudi avtomobili, s katerih ne moremo nič pobrati. Avto Vrhovec ima na zalogi ima sicer stalno imajo okrog 200 avtomobilov.
Kateri deli pa gredo največ v promet? Zanimiv je predvsem prednji del avtomobila. Tu gre pretežno za nadomestne dele, ki jih rabijo ljudje, ki so svoj avtomobil le malo poškodovali in bi ga radi bolj ugodno popravili. Težko je sicer reči, če gredo bolj v promet karoserijski ali mehanični deli. Prodajo se tudi motor in menjalnik, zadnje in prednje preme. To so po eni strani v glavnem zelo dragi deli, po drugi strani pa na trgu ni veliko neoriginalnih delov. Poleg tega neoriginalni deli niso nujno bolj kakovostni od rabljenih.
Predvsem »ponarejeni« elektronski deli so namreč pogosto slabše kakovosti od rabljenih, ki jih na odpadu odvijejo iz avtomobila. Pogosto se namreč zgodi, da stranka kupi novo ponarejeno tipalo, ko pa ga mehanik vgradi v avtomobil, ta sploh ne dela. Potem pa pride po rabljenega in je povsem funkcionalen. Z avtomobila na avtoodpadu pač pobereš rabljen originalni del.
Jamstvo na štiri oči
Kako pa je z jamstvi? Garancij na rabljene dela na avtoodpadih načeloma ne dajejo,vendar pa tudi nikoli ne komplicirajo. Če se izkaže, da z določenim delom nekaj ni v redu, ga pač vzamejo nazaj in kupcu vrnejo denar nazaj. Tudi če pride čez en teden, načeloma ni težav. Ne morejo pa za rabljene dele dati garancije za eno leto ali podobno.
Se morda rabljeni nadomestni deli dane še kaj obnavljajo? Vrhovec pravi, da ne več. Včasih so jih namreč tudi obnavljali. Obnavljali so denimo hladilnike. Zdaj se to ne splača več. Danes so ponarejeni deli tako poceni, da se računica enostavno ne izide. Nov alternator je denimo velikokrat bolj poceni kot pa bi bil obnovljen.
Tisti, ki avtomobil odda v razgradnjo, se mora prepričati, da je to zares storil v ustreznem obratu, saj bi se sicer lahko zgodilo, da bi se potrdilo ob objavi avtomobila lahko izkazalo za neustrezno. Pozorni bi morali biti predvsem na to, če je obrat označen z ustrezno tablo z napisom »Obrat za razstavljanje« ali »Zbirno mesto«. V prvem bodo avtomobil tudi zares razstavili, v drugem primeru pa gre zgolj za zbirna mesta, na katerih odslužene avtomobile zgolj zbirajo, potem pa jih odpeljejo v »obrat za razstavljanje«. Zbirnih mest je več, njihov namen pa je predvsem ta, da bi lahko ljudje avtomobil oddali čim bliže svojega doma.
Vrhovca sem vprašal tudi, kako gledajo na avtoodpadih na morebitne lastnike, ki z avtomobila odstranijo vse uporabne dele, potem pa ga pripeljejo k njim? Takšnega avtomobila ne morejo sprejeti. Za avtomobil, ki pride k njim v razgradnjo, morajo namreč lastniku izdati potrdilo, zanj pa mora biti avtomobil kompleten. Seveda lahko manjka kakšna malenkost, kakršni je denimo vzvratno ogledali, generalno pa mora biti avtomobil bolj ali manj kompleten.
Vstopna masa mora ustrezati izstopni
Ko lastniku izdajo potrdilo o sprejemu vozila v razgradnjo, je namreč na njem napisana tudi masa vozila. In če avtomobil uradno tehta tono, mora biti ekvivalenten tudi seštevek mase vseh z njega odstranjenih delov in ostanka, ki ga oddajo v dokončno predelavo. Seveda pri karambolu kaj manjka, tako da so dovoljena določena odstopanja. Če pa nekdo avtomobil razkoplje doma in z njega pobere motor in druge stvari, mora poskrbeti tudi za uničenje. Ko jim še ni bilo treba poročati, so takšnim lastnikom včasih tudi pogledali skozi prste, zdaj pa tega ne morejo več početi. S tem se sicer umirja tudi črni trg rabljenih avtomobilskih delov.
Vrhovec pravi, da je črni trg sicer še vedno precej razvit, tako kot pri vsakem poslu, vendar pa ima veliko manjši obseg kot nekoč. Latniki avtoodpadov so si namreč precej prizadevali, da bo svoji dejavnosti zagotovili tudi nek pomen, ne pa, da lahko vsak z nekaj orodja avtomobile razstavlja doma in potem dele prodaja preko spleta. Z novim zakonom smo si zato izborili, da mora imeti vozilo pri odjavi iz prometa potrdilo o uničenju. Kdor ega ne uredi, mora namreč deset let plačevati dajatve za svoj avto. Tu so naredili precejšen korak naprej in preprečili, da bi se lastniki odsluženih avtomobilov enostavno znebili.
Stari je bil pokvarjen, kako je z novim, pa ne vem. Menda krepko zaračunajo prevoz, ko pridejo po odslužen avto na dom, čeprav je ta vozen, kompleten in, seveda, zastonj. Včasih, ko so šli rabljeni deli za med, so bili… ...prikaži več nakateri deli dražji, kot novi v trgovini, na katere je bilo treba čakati ali pa so se težko dobili. Največji nategi so bili z rabljenimi amortizerji, ki pogosto niso bili nič boljši ali še slabši, kot stari, kar se je ugotovilo šele po vgradnji.
Garancijo na rabljene dele iščejo samo jugerji, v AT kupiš austauš motor, kjer na njem s flomastrom piše kilometrina, in dajo LETO dni garancije na tak motor (če ima 100k ali celo manj) drugače mislim da ne) na ostale dele ni garancije.
Sam imam z "avtoodpadarji" precej slabe izkušnje. V večini primerov je šlo za čudake. Nazadnje sem raje del naročil na autodoc kot, da bi se trgal z njimi...