Magazin > Film & Glasba & TV
8 ogledov

"Nočem, da se na žrtve pozabi"

Garth Barnard Like A Shot
Garth Barnard bo v seriji Detektivi za strmoglavljena letala ponovno odprl preiskave nekaterih najbolj zloglasnih letalskih nesreč med drugo svetovno vojno.

Z uporabo sodobne tehnike in z novim pogledom na dogodke poskuša ugotoviti, kaj se je dejansko zgodilo in hkrati preveriti, če bi se kaj takega lahko ponovilo tudi danes.

Postavili smo mu nekaj vprašanj.

Serijo sestavlja šest epizod. Katere dogodke boste osvetlili? Je katera zgodba povezana z območjem, na katerem leži Slovenija?
Ena nesreča, ki jo bomo raziskali, se je zgodila v Anglija, ena na Škotskem, ena v Avstraliji in dve v Ameriki. Pod drobnogled pa bomo vzeli tudi nesrečo v Gibraltarju, ki je vplivala na Poljsko, saj se je v njej ubil general Vladislav Sikorski. Med obiskom Gibraltarja smo se pogovarjali z očividci, si ogledali prizorišče strmoglavljenja, nato pa obiskali še Poljsko in njihov narodni spominski inštitut ter se o nesreči ter o preiskavah pogovarjali tudi z njihovimi strokovnjaki.

Od druge svetovne vojne je minilo 70 let. Predstavljam si, da je bilo težko najti nove dokaze in očividce. Kako ste se dokopali do novih informacij?
Naša raziskava temelji predvsem na uradnih informacijah, ki so včasih zelo natančne, včasih zelo nenatančne, včasih pa iz takšnega ali drugačnega razloga nedostopne. To je tudi razlog, da smo se morali zanašati na pričanja očividcev. Obstaja veliko ljudi, katerih zgodba še ni bila slišana. Med raziskavo tako lahko naletiš na nove ljudi, nove očividce, ki ti povedo rahlo drugačno zgodbo, ki potrdi ali zavrne uradne podatke … Včasih prideš do mrtve točke in se nenadoma pojavi nekdo, ki je nesrečo videl in ti postreže s podrobnostmi, ki si jih iskal več let.

So vam pri iskanju novih virov pomagali lokalni vodiči?
Obrnili smo se neposredno na javnost, a veliko ključnih prič sem našel po naključju. To so ljudje, ki ti želijo povedati svojo zgodbo, ki je prej še niso povedali nikomur.

Kako to, da svoje zgodbe še niso povedali nikomur?
Mislim, da je bilo v tistem času ogromno cenzure in da so ljudem zabičali, da morajo biti tiho. Ker se o tem niso pogovarjali, ljudje niso vedeli, kaj o tej temi ve njihov sosed. Če jih oblasti niso vprašali, kaj so videli, njihove informacije tako niso prišle v javnost.

Zakaj je pomembno, da se te nesreče pojasnijo?
Zaradi ljudi, ki so jih te nesreče prizadele. Čeprav imajo grob, so nanje pozabili. Včasih so nanje pozabile celo njihove družine, ki se mnogokrat sploh ne zavedajo, kaj se je z njihovimi ljubljenimi zgodilo. Nočem, da se nanje pozabi. Večinoma se pogovarjam z vnuki in nečaki žrtev, ki si želijo odgovorov, ki jim jih lahko s pomočjo očividcev priskrbim

Kako se na oddajo odzivajo sorodniki mrtvih?
Veseli so, da poskušamo nesreče pojasniti. Veliko sorodnikov ima o nesreči svojca nekaj informacij, nekateri pa ne vedo popolnoma nič. Lepo je, ko jim predstavimo zgodbo, a tudi od njih sem marsikaj izvedel – o žrtvi, o vojakih, o četah. Nesreča je z njihovo pomočjo dobila obraz. Pomembno je, da razumemo, kdo je v nesreči izgubil življenje, kaj so prej počeli in kako so pristali v letalstvu. Njihova pot je mnogokrat zelo tragična. Ob napačnem času so bili na napačnem kraju. Vkrcali so se na letalu, čeprav jim tega ne bi bilo treba ...

Katera nesreča je najbolj skrivnostna?
Dobro vprašanje. Skrivnostnih nesreč je več. Med vojno je na dan strmoglavilo 80 letal in vsaka je bila na svoj način skrivnostna, včasih tudi zato, ker je bil na krovu kakšen dostojanstvenik ali kakšna druga pomembna oseba. Raziskava je polna izzivov, saj moraš pregledati vsako informacijo, tudi teorije zarote o umorih in vohunjenju. Zadev se je treba lotevati brez predsodkov.

Je katera nesreča spremenila tok vojne?
Verjetno, že samo zato, ker so v njih umrle pomembne osebe. V eni je umrl general Sikorski, v eni vojvoda Kenta ...

Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.